ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد دی 1402 ، شماره 14 , 2

Analyzing ‘Departure’ from the Dionysian Perspective in Nietzsche’s Philosophy




نویسندگان :
الهام سیستانیان1،
موسسه آموزش عالی فردوس(مسئول)1
تعداد صفحات : 11
چکیده :

سال‌های بین 1910 تا 1925 میلادی با سبک اکسپرسیونیسم مشخص شده است. اکسپرسیونیست‌ها با اندیشة صلح‌جویانه و احساس تند، قصد احیا و بهترسازی دنیا را داشتند. به اين ترتيب، در اين زمان، تصویر جنگ جهانی اول درون هنر و ادبیات کشیده شد و در آن منعکس گردید. ماکس بکمان (1884-1950) نقاش، طراح، چاپ‌گر، مجسمه‌ساز و نویسندة اهل آلمان بود كه نامش با سبك «عینیت نو» پيوند خورده بود. عینیت نو در واکنش به اکسپرسیونیسم، از احساسات درونی به واقعیت بیرونی سخن می‌گفت. اين پژوهش كه با هدف تحليل اثر عزيمت يكي از آثار معروف تاريخ نقاشي اروپا شكل گرفته و به دنبال پاسخ به اين سؤال است كه هنر تجسمی معاصر چگونه و تا چه اندازه تحت‌تأثیر نظریه‌های فلسفی مهم عصر خود مانند فلسفة ديونيزوسي نيچه واقع شده است؟ داده‌هاي اين پژوهش به روش كتابخانه‌اي-اسنادي گردآوري، به روش توصيفي-تحليلي ارزيابي و به صورت كيفي تحليل شده‌اند. در پايان، نتيجه گرفته مي‌شود اين اثر نشاني از سمبوليسم پيچيده دارد كه با زبان مجازي بيان شده است‌. در اين اثر، تجربه‌هایی از زندگی هنرمند كه به‌صورت نمادین و ماهرانه در لفاف افسانه و تمثیل و اخلاق پوشيده شده، به عنوان نمونه‌اي از هنر واقع‌گرای نو عرضه شده است. آثاري از اين سبك، مانند اثر عزيمت ورود نوعی خلق و خوی تهاجمی و ستیزه‌جویانه را به بخش مهمی از هنر معاصر نشان داده‌اند و مي‌تواند به اين معنا باشد كه آثار هنری صرفاً اشیاعی زیبا نیستند، بلکه آن‌ها مي‌توانند، منظومه‌‌هايي رمزبندی شده از مفاهیم و اندیشه‌های فلسفی باشند که به طریقی ماهرانه، پدیده‌های طبیعی و امکانات غنی جهان را با ماجراهای گسترده و هیجان‌انگیز زندگی انسان‌ها، مانند پدیدة نازیسم در آلمان، به آثار هنری بدل نمایند.



چکیده انگلیسی :

Expressionism is prevalent during the years between 1910 and 1925. The Expressionists, through their peaceful thought and intense feeling, aimed to revitalize and enhance the world. Art and literature were influenced by the image of the First World War at this time. Max Beckmann (1884-1950) was a German artist who excelled in painting, drawing, printmaking, sculpture, and writing and was associated with the “New Objectivity” style. In response to expressionism, new objectivity emphasized the connection between inner feelings and outer reality. This research, which was formed to analyze the work of Azimit, one of the famous works in the history of European painting, seeks to answer the question, of how and to what extent is contemporary visual art influenced by the important philosophical theories of its time, such as Nietzsche’s Dionysian philosophy? The data of this research has been collected by library-document method, evaluated by the descriptive-analytical method, and analyzed qualitatively. The conclusion is that this work has a complex symbolism that is conveyed through figurative language. The artist’s life experiences, which are symbolically and skillfully woven into legend, allegory, and morality, are presented as a case study of new realist art in this work. Works of this style, such as Azimit’s work, have shown the entry of an aggressive and militant mood into an important part of contemporary art, and it can mean that works of art are not just beautiful objects, but they can be coded systems of concepts and ideas. Philosophers who skillfully turn the natural phenomena and rich possibilities of the world into works of art with the wide and exciting adventures of human life, such as the phenomenon of Nazism in Germany.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : اكسپرسيونيسم، ديونيزوس، نيچه، عينيت نو، ماكس بكمان، نازيسم، عزيمت
کلمات کلیدی انگلیسی: Expressionism, Dionysus, Nietzsche, New Objectivity, Max Beckmann, Nazism, Departure
مراجع :
احمدي، بابك. (1396). حقيقت و زيبايي؛ درس‌هاي فلسفة هنر. تهران: مركز. پاکباز، روئین. (1394). دایرة المعارف هنر (سه جلدی). ج1. تهران: فرهنگ معاصر. پاکباز، روئین. (1396). در جست‌وجوی زبان نو؛ تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید.تهران: نگاه. پالیزبان، فریبا. (1393). «اکسپرسیونیسم و تأثیر آن بر ادبیات آلمان». چیستا. (200 ). 778-780. جنسن، هورست ولدمار. (1393). تاريخ هنر (1913-1982). ترجمه پرویز مرزبان. تهران: علمی و فرهنگی. گودرز ی دیباج، مرتضی. ( 1391 ). هنر مدرن؛ بررسی و تحلیل هنر معاصر جهان. تهران: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی. لینتن، نوربرت. ( 1395). هنر مدرن. ترجمه علی رامین. تهران: نی. لوسی اسمیت، ادوارد. (1933). مفاهیم و رويكردها در آخرين جنبش‌هاي هنري قرن بیستم. ترجمه علیرضا سمیع آذر. تهران: نظر. همایونی، هانیه. ( 1399). «تحلیل تابلوی شب اثر ماکس بکمان». مطالعات عالی هنر. 2(3). 63-79. Fischel, eric. (1982). The ories and Documents of Contemporary Art.
تعداد بازدید از مقاله : 106
تعداد دانلود فایل : 28

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید