ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد بهمن 1402 ، شماره 15 , 2

Investigating the Reasons for the Increase in the Audience’s Approach to Cultural and Artistic Productions Published by Home Show Platforms (Case Study: Online Streaming Services of the Productions of Filmnet, Filimo, and Namava Institutions)




نویسندگان :
نوید دهقانی1،
دانشگاه پیام نور واحد تهران غرب(مسئول)1
تعداد صفحات : 15
چکیده :

در حال حاضر، صنعت تولید و پخش فیلم‌های سینمایی تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا و شرایط ناشی از آن، علاوه بر پایین آمدن تعداد تماشاگران در سالن‌های سینما، با چالش از دست ندادن مخاطبان، با جایگزینی به نام شبکه نمایش خانگی روبه‌رو شد. شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌های پس از آن و همچنین گذران اوقات در داخل منازل، باعث شد که جمعیت کثیری از مردم به تماشای فیلم و سریال‌های شبکه نمایش خانگی روی آورده و مصرف‌کننده تولیدات شرکت‌های نمایش خانگی گردند. هرچند تا پیش از آن هم با اوج‌گیری تولیدات ناهمگون (در ژانر‌های متفاوت و بیشتر سرگرم‌کننده) در قبل از سال 1398 در این شبکه، بحث‌هایی درباره ضرورت نظارت برتولیدات آن‌ها شکل گرفته بود، اما شیوع ویروس کرونا روند ارزشیابی و نظارت برتولیدات شبکه نمایش خانگی و مشخصاً وی‌اودی ( VOD) را تسریع کرد. این مدیوم توانست، به دلیل ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود، در بهبود فرآیند آموزش، انتقال مفاهیم، سرگرمی و تأمین بهینه اوقات فراغت نقش مهمی ایفا نماید. تأثیر پیام این رسانه تصویری قدرتمند بر افکار عمومی و بازتاب و عملکرد آن را به‌ویژه از نظر تربیتی، فرهنگی و جامعه‌‏پذیری نباید از منظر توجه دور داشت. رسانه‌های صوتی و تصویری به دلیل ماهیت درونی جهت دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان و همچنین داشتن ویژگی سرعت در فراگیری و انتقال مفاهیم ابزار توانمندی برای ارسال پیام به مخاطبان، شکل‌دهی به افکار عمومی و آمادگی آن برای عبور از بحران‌های ملی می‌باشند و این مهم، بخشی از مسئولیت اجتماعی ذاتی آن‌ها به شمار می‌رود. این تحقیق درصدد است ضمن بررسی علل افزایش رویکرد مخاطبان به استفاده از تولیدات پلتفرم‌های آنلاین نمایش خانگی، با مطالعه موردی بر روی موسسات فیلم‌نت، فیلیمو و نماوا، تأثیرات اجتماعی و فرهنگی فعالیت آن‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.



چکیده انگلیسی :

Currently, the film production and distribution industry, affected by the spread of the Coronavirus and the conditions caused by it, in addition to the decrease in the number of viewers in cinema halls, faced the challenge of not losing audiences, with an alternative called the home show network. The spread of the coronavirus and the subsequent quarantines, as well as spending time indoors, caused many people to watch movies and TV series on the home television network and become consumers of the products of home television companies. Even before that, with the rise of heterogeneous productions (in different and more entertaining genres) in this network before 2018, there were discussions about the necessity of monitoring their productions, but the spread of the coronavirus has changed the process of evaluating and monitoring the productions of the home television network and Obviously, it accelerated VOD. This medium’s unique features could play a significant role in improving the education process, transfer of concepts, entertainment, and optimal provision of free time. It is important to consider the impact of the message of this powerful image media on public opinion, its reflection, and performance, particularly in terms of education, culture, and socialization. Audio and visual media, due to their internal nature to reach a large number of audiences and also have the characteristic of speed in learning and transferring concepts, are powerful tools for sending messages to audiences, shaping public opinion, and preparing it to overcome national crises, and this is important. Their social responsibility is rooted in it. This research aims to investigate the reasons for the increase in the audience’s approach to using the products of online home viewing platforms, with a case study on Filmnet, Filmo, and Namava institutions, to analyze and analyze the social and cultural effects of their activities.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : نمایش خانگی، مخاطب، رسانه، پلتفرم، اینترنت
کلمات کلیدی انگلیسی: home display, audience, media, platform, internet
مراجع :
خبرگزای ایرنا. (1399). افزایش پهنای باند کمک زیادی به رونق شبکه نمایش خانگی کرد. irna.ir/news/84095825. غفاری، شیما. (1400). سینما و شبکه نمایش خانگی در جبهه مشترک. isna.ir/news/1400081107853. Changsong, W.; Kerry, L. & Marta, R. F. (2021). “Film Distribution by Video Streaming Platforms across Southeast Asia during COVID-19”. Media, Culture & Society. 43(8). 1542-1552. Garrison, W. (2001). “Video streaming into the mainstream”. Journal of Audiovisual Media in Medicine. 24(4). 174-178. Kay, J. (2016). How Matt Damon convinced Kenneth Lonergan to direct again after Margaret ordeal. screendaily.com/features/how-mattdamon-convinced-kenneth-lonergan-to-direct-again-after-margaretordeal/5111839. Morgan, A. (2021). The Complete Guide to VOD (and Why Your Business Needs to Be Using It). uscreen.tv/blog/what-is-vod.
تعداد بازدید از مقاله : 100
تعداد دانلود فایل : 62

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید