ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد بهمن 1402 ، شماره 15 , 2

Investigating the Placement of Pictures in Social Posters and Their Superiority Over Other Elements in Modern Iranian Art




نویسندگان :
ناهید بهزادیان1،
موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری(مسئول)1
تعداد صفحات : 15
چکیده :

پوسترها با اهداف سیاسی، فرهنگی، تجاری در همه دنیای پیرامون ما وجود دارند و طراحان گرافیک در سراسر جهان برای انتقال معنا در طراحی پوستر همواره از دو نوع نشانه بهره برده‌اند؛ نشانه‌های تصویری و نشانه‌های نوشتاری، مانند کالیگرافی تایپوگرافی، تصویرسازی و عکاسی. در این میان، با عملکرد فوق‌العاده عکاسی در خلق تصاویر و روش‌های کاربردی و خلاقانه عکس موسوم به فتوگرافیسم و فتومونتاژ، کاربرد نشانه‌های تصویری در خلق تصاویر گرافیکی رایج‌تر شد. در این پژوهش، سعی بر آن است که مزیت عکس در خوانش پیام پوسترهای اجتماعی و تأثیرگذاری و موفقیت ایجاد شده توسط آن بر روی این دسته از پوسترها بر اساس درک واقعیت نسبت به سایر عناصر مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است، بررسی، تعیین نقش و کاربرد عکس در خوانش پیام و میزان تأثیرپذیری در طراحی پوسترهای اجتماعی معاصر ایران است. به همین منظور، ضرورت و اهمیت این موضوع در بازتاب پیام پوسترهای اجتماعی و تأثیرگذاری و ماندگاری پیام‌ها در ذهن مخاطبان و تغییر سبک زندگی در جهت جامعه ایده‌آل است. با آغاز فرآیند بیان مفاهیم توسط تکنیک‌های عکاسی به عنوان یک احساس، حرکت فکر و یک شیوه زندگی، هنرمند را قادر ساخته تا بدون نیاز به توضیح مکتوب، مستقیماً با بیننده از طریق بیان بصری ارتباط برقرار کند. از مهمترین یافته‌های این پژوهش، می‌توان به تأثیرگذاری بیشتر پوسترهای اجتماعی طراحی‌ شده با استفاده از عکس، به شکل مستند و به شکل تغییر یافته با ایجاد حس واقعیت، نسبت به پوسترهای کاملاً گرافیکی یا نوشتاری اشاره نمود.



چکیده انگلیسی :

Posters with political, cultural, and commercial purposes exist in all the world around us, and graphic designers around the world have always used two types of signs to convey meaning in poster design; Pictorial signs and written signs, such as calligraphy, typography, illustration, and photography. In the meantime, with the extraordinary performance of photography in creating images and the practical and creative methods of photography known as photography and photomontage, the use of visual signs in creating graphic images became more common. In this research, an attempt is made to examine the advantage of the photo in reading the message of social posters and the impact and success created by it in this category of posters based on the perception of reality compared to other elements. The purpose of this research, which was carried out in a descriptive-analytical method, is to investigate and determine the role and use of photos in reading the message and the degree of influence in the design of contemporary social posters in Iran. For this purpose, the necessity and importance of this issue is in reflecting the message of social posters and the impact and permanence of the messages in the minds of the audience and changing the lifestyle towards the ideal society. By beginning the process of expressing concepts through photographic techniques as a feeling, a movement of thought, and a way of life, it enabled the artist to communicate directly with the viewer through visual expression without the need for written explanation. Among the most important findings of this research, we can point to the greater impact of social posters designed using photos, in a documentary form, and a modified form by creating a sense of reality, compared to completely graphic or written posters.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : تکنیک‌های عکاسی، طراحی گرافیکی، پوستر اجتماعی، نشانه‌های تصویری، تایپوگرافی، تصاویر مجازی
کلمات کلیدی انگلیسی: photography techniques, graphic design, social posters, visual signs, typography, virtual images
مراجع :
احمدی، مهرداد و ‌کشاورزی، مرجان. (1396). آموزش طراحی پوستر. ساوه: فرهنگ صبا. افشار مهاجر، کامران. (1398). شناخت هنر گرافیک2. تهران: فاطمی. افشار مهاجر، کامران. (1388). گرافیک تبلیغات چاپی در رسانه‌ها. تهران: سمت. پاكباز، رويين. (1381). دایرة المعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر. تاسك، پطر و ستاری، محمد. (1392). سیر تحول عکاسی. تهران: سمت. تناولی، پرویز. (1393). کتاب تاریخ گرافیک در ایران. تهران: نظر. رزنبلوم، نیومی. (1399). تاریخ جهانی عکاسی. ترجمه کریم متقی. تهران: پرگار. سونتاگ، سوزان. (1400). درباره عکاسی. ترجمه فرزانه طاهری. تهران: کتاب آبان. طهماسب‌پور، محمدرضا. (1387). ناصرالدین، شاه عکاس. تهران: تاریخ ایران. عباسی، اسماعیل. (1396). عکاسی مقدماتی. تهران: پرگار. مسبوق، سيدعليرضا. (1388). سیر کاربرد عکاسی در طراحی پوستر ایران. كارشناسی ارشد. مگز، فيليپ بی. (1384). تاریخ طراحی گرافیك. ترجمه ناهيد اعظم فراست و غلامحسين فتح اله. تهران: سمت. مهرابی، مسعود. (1371). پوسترهای فیلم. تهران: انتشار. مميز، مرتضي. (1355). پنجاه سال گرافیك ایران. تهران: كميته فرهنگي سنديکاي گرافيست‌های ایران. ویل، آلن. (1386). کتاب گرافیک: یک قرن پوستر و طراحی تبلیغاتی. ترجمه سونیا رضاپور. تهران: یساولی. شیخان، نگار. (1394). «پیدایش عکاسی در ایران (1)». مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی. cgie.org.ir/fa/news/72224/%D9%BE%DB. عبدالحسینیان، مهدیه. (۱۳۹۶). « کاربرد عکاسی در پوستر». هنرنمایی. honarnamaei.blogfa.com/post/29. URL1: google.com/imgres. URL2: tarhdokan.com/product/%D8%A8%D9%86. URL3: paletrang.com/poster/%D8%A7%D8%AA%D8. URL4: farhangesadid.com/fa/news/2571/%D9%85%D8. URL5: irantarh.com/designs/%D9%BE%D9%88%D8. URL6: infographics.blog.ir/post/%DB%8C%DA%A9. URL7: didifilm.com/profile-day-for-the-elimination-of-violence-against-women. URL8: irna.ir/news/81383157/%D9%87%D9%85.
تعداد بازدید از مقاله : 25
تعداد دانلود فایل : 19

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید