Investigating the Placement of Pictures in Social Posters and Their Superiority Over Other Elements in Modern Iranian Art
پوسترها با اهداف سیاسی، فرهنگی، تجاری در همه دنیای پیرامون ما وجود دارند و طراحان گرافیک در سراسر جهان برای انتقال معنا در طراحی پوستر همواره از دو نوع نشانه بهره بردهاند؛ نشانههای تصویری و نشانههای نوشتاری، مانند کالیگرافی تایپوگرافی، تصویرسازی و عکاسی. در این میان، با عملکرد فوقالعاده عکاسی در خلق تصاویر و روشهای کاربردی و خلاقانه عکس موسوم به فتوگرافیسم و فتومونتاژ، کاربرد نشانههای تصویری در خلق تصاویر گرافیکی رایجتر شد. در این پژوهش، سعی بر آن است که مزیت عکس در خوانش پیام پوسترهای اجتماعی و تأثیرگذاری و موفقیت ایجاد شده توسط آن بر روی این دسته از پوسترها بر اساس درک واقعیت نسبت به سایر عناصر مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است، بررسی، تعیین نقش و کاربرد عکس در خوانش پیام و میزان تأثیرپذیری در طراحی پوسترهای اجتماعی معاصر ایران است. به همین منظور، ضرورت و اهمیت این موضوع در بازتاب پیام پوسترهای اجتماعی و تأثیرگذاری و ماندگاری پیامها در ذهن مخاطبان و تغییر سبک زندگی در جهت جامعه ایدهآل است. با آغاز فرآیند بیان مفاهیم توسط تکنیکهای عکاسی به عنوان یک احساس، حرکت فکر و یک شیوه زندگی، هنرمند را قادر ساخته تا بدون نیاز به توضیح مکتوب، مستقیماً با بیننده از طریق بیان بصری ارتباط برقرار کند. از مهمترین یافتههای این پژوهش، میتوان به تأثیرگذاری بیشتر پوسترهای اجتماعی طراحی شده با استفاده از عکس، به شکل مستند و به شکل تغییر یافته با ایجاد حس واقعیت، نسبت به پوسترهای کاملاً گرافیکی یا نوشتاری اشاره نمود.
Posters with political, cultural, and commercial purposes exist in all the world around us, and graphic designers around the world have always used two types of signs to convey meaning in poster design; Pictorial signs and written signs, such as calligraphy, typography, illustration, and photography. In the meantime, with the extraordinary performance of photography in creating images and the practical and creative methods of photography known as photography and photomontage, the use of visual signs in creating graphic images became more common. In this research, an attempt is made to examine the advantage of the photo in reading the message of social posters and the impact and success created by it in this category of posters based on the perception of reality compared to other elements. The purpose of this research, which was carried out in a descriptive-analytical method, is to investigate and determine the role and use of photos in reading the message and the degree of influence in the design of contemporary social posters in Iran. For this purpose, the necessity and importance of this issue is in reflecting the message of social posters and the impact and permanence of the messages in the minds of the audience and changing the lifestyle towards the ideal society. By beginning the process of expressing concepts through photographic techniques as a feeling, a movement of thought, and a way of life, it enabled the artist to communicate directly with the viewer through visual expression without the need for written explanation. Among the most important findings of this research, we can point to the greater impact of social posters designed using photos, in a documentary form, and a modified form by creating a sense of reality, compared to completely graphic or written posters.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1