ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد بهار 1401 ، شماره 1 , 1

Symbology of the Lotus Motif on the Body of the Eastern Staircase of Apadana




نویسندگان :
مهسا میرشاهی1،
موسسه آموزش عالی فردوس(مسئول)1
تعداد صفحات : 151
چکیده :

یکی از شاخص ترین نمادهای گیاهی و باستانی، گل نیلوفر است که یکی از نمادهای مشهور پیش از اسلام و پس از اسلام نیز به شمار می‌رود. در ادیان گوناگون، آفرینش خدایان، منجیان و پیامبران با این گل در ارتباط بوده است. در این پژوهش، نمادهای این گل در بدنه پلکان شرقی آپادانا بررسی می‌شود. در این پژوهش، از روش کتابخانه‌ای و بررسی و مطالعه گزارش‌های مکتوب، با شیوه توصیفی - تحلیلی با رویکرد تطبیقی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که نیلوفر یکی از نمادهای مهم هنری در بستر تاریخ، معماری و نقاشی است. نیلوفر از آن دسته گیاهانی است که در آیین‌های مختلف مورد توجه بوده و بین اساطیر ایرانی، نیلوفر آبی، نماد آناهیتا، ایزد بانوی آب در باور ایرانیان به شمار می‌آید. آن‌چنان که ایرانیان گل نیلوفر آبی را گل ناهید خوانده و ناهید تصور اصلی مادینه هستی در روایات دینی ایران قدیم است. بارزترین جلوه نیلوفر آبی در هنر ایران باستان، در دوره هخامنشی است. هنر دوره هخامنشی را بیشتر هنر آیینی و نمادگرا می‌توان تلقی کرد که جلوه‌گاه این نمادها در تخت جمشید است. در اساطیر، نیلوفر یکی از نشانه‌های بزرگ آفرینش بوده است و ریشه در آب دارد، که نماد تطهیر، پاکی و نوزایی است. با توجه به این‌که در دست خدای خورشید (رع)، نیلوفر است و همین می‌تواند به معنای ظهور و تجلی بر زمین باشد. به کار برده شدن نیلوفر بر روی پلکان شرقی آپادنا با فرض بر این‌که پلکان محلی برای عروج و رفتن به مرتبه‌ای بالاتر است، ضمن این‌که دایره بودن نیلوفر دلالت بر ابدیت دارد، می‌تواند با توجه به تکرار این گل در طول راه پله، نمایان‌گر سیر سلوک باشد که قرار گرفتن این گل در زیر درخت سرو که جنبۀ روحانی در ایران باستان داشته است و نماد خدای گیاهان بوده، نمایان‌گر این سیر سلوک زیر پرچم خالق بوده است و صحت این برداشت را می‌تواند تأیید کند.



چکیده انگلیسی :

One of the most significant plant and ancient symbols is the lotus flower, considered one of the famous symbols before and after Islam. In various religions, this flower has been associated with the creation of gods, saviors, and prophets. In this research, the symbols of this flower are examined in the body of the eastern staircase of Apadana. In this research, the library method and the review and study of written reports have been used in a descriptive-analytical way with a comparative approach. The results of this research show that the lily is one of the critical artistic symbols in the context of history, architecture, and painting. The lotus is one of those plants considered in various rituals, and in Iranian mythology, the water lily is the symbol of Anahita, the goddess of water in Iranian belief. As the Iranians called the lotus flower, the flower of Venus, Venus is the main idea of ​​the female existence in the religious traditions of ancient Iran. The most obvious manifestation of the lotus in ancient Iranian art is in the Achaemenid period. The art of the Achaemenid period can be considered ritualistic and symbolic art, and the manifestation of these symbols is in Persepolis. In mythology, the lotus has been one of the great symbols of creation and is rooted in water, which symbolizes purification, purity, and rebirth. Because in the hand of the Sun God (Ra), there is a lotus, which can mean the appearance and manifestation on earth. The use of the lotus on the eastern staircase of Apadana, assuming that the stairs are a place for ascension and going to a higher level, while the circularity of the lotus signifies eternity, it can represent the course of the journey due to the repetition of this flower along the staircase. May the placing of this flower under the cypress tree, which had a spiritual aspect in ancient Iran and was the symbol of the god of plants, represents this course of walking under the banner of the Creator and can confirm the validity of this perception.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : هخامنشیان، نماد، گل، نیلوفر آبی، آپادانا
کلمات کلیدی انگلیسی: Achaemenians, symbol, flower, lotus, Apadana
مراجع :
ایتن، یوهان. (1383). طرح وفرم. تهران: مارلیک. بلخاری قهی، حسن. (۱۳۸۴). اسرار مکنون یک گل. تهران: حسن افرا. بهار، مهرداد. (۱۳۷۷). از اسطوره تا تاریخ. تهران: چشمه. پرهام، سیروس. (۱۳۶۴). دست‌بافت‌های روستایی و عشایری فارس. ج۱. تهران: امیرکبیر. خرازی زاده، شادی. (۱۳۸۸). نقش گیاهان در هنرهای تجسمی ایران باستان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی. صباغ پور، طیبه. (۱۳۸۸). سیر تحول و تطور نقوش و ساختار قالی‌های صفویه و قاجار. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی. فراق‌دان، عاطفه و هوشیار، مهران. (۱۳۸۹). «بررسی تطبیقی مفاهیم گل نیلوفر آبی در ایران، هند و مصر». نقش‌مایه. 3(6). 49-58. گیرشمن، رومن. (۱۳۴۴). ایران از آغاز تا اسلام. ترجمه محمد معین. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. مهدی، خرد. (1397). مرجع کنکور کارشناسی ارشد هنر و دکترا. دو جلدی. تهران: نظام الملک. Kock, Heidemarie. (1988). Parsien Zur Zeit des Darius. Das Achamendenreich im Lichte neuer Quellen, Marburg. Lukonin, Wladimir. (1986), Kunst der alten Iran, Leipzig.
تعداد بازدید از مقاله : 154
تعداد دانلود فایل : 24

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید