ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد تابستان 1401 ، شماره 2 , 1

Examining the Dramatic Aspects and Semiotics of the Play and the Performance of the Play “Drought and Lies” Written and Directed by Mohammad Yaqoubi and Implementing Garmas’s Action Model and Peirce’s Theory on It




نویسندگان :
حسین حق پرست1،
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز(مسئول)1
تعداد صفحات : 35
چکیده :

امروزه بحث در مورد نشانه‌شناسی وجنبه‌های نمایشی، به یکی از دغدغه‌های مهم صاحب‌نظران و نظریه‌پردازان پیرامون مباحث هنر نمایش تبدیل شده است. با توجه به اینکه در عصرحاضر، بعد اجتماعی این علم مورد توجه قرارگرفته است، لذا این پژوهش درصدد تحلیل نشانه‌شناسی نمایش «خشکسالی و دروغ» به عنوان اثری که هم به لحاظ اجتماعی و هم به لحاظ فرهنگی، از جایگاه خوبی برخوردار بوده است، می‌باشد. هدف از بررسی نشانه‌شناسی این اثر، بررسی نمایه‌های شخصیتی و مکانی، بر مبنای الگوی کنشی گرماس و نظریه پیرس، به منظور تبیین راهبردهای تحلیلی اثر بخش می‌باشد. پژوهش حاضر به صورت توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر شواهد نظری اجرایی نمایش است که روش جمع آوری اطلاعات، به صورت کتابخانه‌ای می‌باشد که در نهایت، پس از بررسی نمایش خشکسالی و دروغ و آیتم‌های مربوط به آن، جنبۀ نشانه‌شناختی آن را استخراج کرده و با تعاریف و الگوهای مطرح شده در بحث نشانه‌شناسی و الگوی کنشی گرماس و نظریه پیرس مطابقت داده و به تعریف جدیدی از این تطابق دست پیدا نموده است.



چکیده انگلیسی :

Today, the discussion of semiotics and dramatic aspects has become an important preoccupation of experts and theorists on the subjects of the performing arts. Considering that nowadays, the social aspect of this science has been taken into consideration, therefore this research tries to analyze the semiotics of the show “Drought and Lies” as a work that has had a good position both socially and culturally. . The aim of the semiotic analysis of this work is to examine the personality and spatial profiles, based on Germas’s action model and Peirce’s theory, in order to explain effective analytical strategies. The present research is descriptive-analytical and based on the theoretical evidence of the performance of the show, and the method of collecting information is in the form of a library, which finally, after examining the show Drought and Lies and its related items, extracted its semiotic aspect and It has corresponded with the definitions and patterns proposed in the discussion of semiotics and Garmas’s action model and Peirce’s theory and has reached a new definition of this correspondence.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : خشکسالی و دروغ، گرماس، پیرس، نشانه‌شناسی، جنبه‌های نمایشی
کلمات کلیدی انگلیسی: Drought and Lies, Garmas, Peirce, semiotics, dramatic aspects
مراجع :
آملی رضوی فر، اگلیز و غفاری، حسین. (1398). «نشانه‌شناسی پیرس در پرتو فلسفه، معرفت‌شناسی و نگرش وی به پراگماتیسم». فلسفه. 39 (2). 5-36. احمدی، بابک. (1371). از نشانه‌های تصویری تا متن. تهران: مرکز. اسدی، سعید و فرهنگ، فربد. (1397). «نشانه‌شناسی نام شخصیت‌ها نمایشی در نمایشنامه مرگ فروشنده». نامه هنرهای نمایشی و موسیقی. 39. 13-23. ایمانی، منیژه. (1370). نشانه و هنر. تهران: قلم. بنی اسدی، نسیم و سجودی، فرزان. (1396). «نشانه‌شناسی مکان در تئاتر معاصر ایران با تأکید بر اجرای سیندرلا». نامه هنرهای نمایشی و موسیقی. 11. 23-38. تاجیک، محمدرضا. (1398). «نشانه‌شناسی؛ نظریه و روش». پژوهشنامه علوم سیاسی. 5(4). 7-39. جامی نثار، احمد. (1385). نشانه‌شناسی در ادبیات نمایشی. تهران: سیروس. جوان دل، نرجس. (1399). ‌«نشانه‌شناسي تئاتر صحنه‌اي». مفید. 26. 10-22. سجودی، فرزان. (1382). نشانه‌شناسی کاربردی. تهران: قصه. سقایان، حامد و شعیری، مهدی. (1397). «بررسی استمال همگانی درنمایشنامه کانال کمیل: رویکرد نشانه‌شناسی». نامه هنرهای نمایشی و موسیقی. 6. 35-46. سهیلی، جمال الدین و مهاجرپور، نفیسه. (1398). «نشانه‌شناسی فضای نمایش تعزیه». معماری و شهرسازی. 18. 18-24. علوی مقدم، مهیار و پورشهرام، سوسن. (1399). «نمايش و نشانه‌ها». گوهر گویا. 2(8). 107-130. قائمی نیا، علیرضا. (1397). «نشانه‌شناسی و فلسفه زبان». ذهن. 27. 3-24.
تعداد بازدید از مقاله : 44
تعداد دانلود فایل : 23

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید