ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد تابستان 1401 ، شماره 2 , 1

A Comparative Study of Fabrics and Motifs of the Safavid and Qajar Periods




نویسندگان :
منیر علیزاده یزدی1،
موسسه آموزش عالی فردوس(مسئول)1
تعداد صفحات : 107
چکیده :

نخستین شواهد باستان‌شناختی دربارۀ منسوجات ایران، مربوط به هزاره پنجم ق.م است. پارچه‌بافی ایران در دوره صفویه، مانند سایر شاخه‌های هنری تحت تأثیر سیاست‌های حکام آن دوره، قرار گرفت. از مهم‌ترین خصوصیات هنری این دوره، تشکیل کانون‌های هنری تحت حمایت دربار و ارتباط تنگاتنگ رشته‌های هنری به ویژه، پارچه‌بافی با نقاشی است. در این پژوهش، با استفاده از روش تطبیقی و تحلیلی، با استناد به منابع کتابخانه ای و تصویری، پارچه‌های دوران صفوی و قاجار بررسی می‌شود. پوشش یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای بشر بود که اولین انسان‌ها که با برگ گیاهان خود را می‌پوشاندند و کم‌کم در ادوار مختلف، این نوع پوشش بهبود یافت به نوعی که رفع نیاز آن به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دغدغۀ بشر و حکومت‌ها شد و نوع پوشش، جنس پارچه‌ها و نقوش گاهی معرف طبقه اجتماعی افراد بود و غنی را از فقیر تمییز می‌داد. دوران صفویه که از ثبات حکومتی برخوردار بود و در زمان شاه عباس دوم در اصفهان، شیوه خاصی در پارچه‌بافی از لحاظ نحوه بافت و به‌کارگیری نقوش به وجود آمد و موجب آن شد که «عصر طلایی بافندگی» ایران به ثبت رسد. در دوره قاجار، همچنان بسیاری سنن و آداب ایرانیان در عصرصفوی پابرجا بود. نقوشی را که در پارچه‌های این دو دوره به‌کار رفته‌اند می‌توان به نقوش انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی طبقه‌بندی کرد. نتایج حاصل از این پژوهش، گویای آن است که نقش انسانی در دوره صفویه بیشتر کاربرد داشت همان‌گونه که نقوش هندسی در دوره قاجار، گاهی هردو از نقش فرشته استفاده می‌کنند، اما دوره‌ای صور غربی آذین‌بخش پارچه‌هایشان می‌شود. جنس پارچه تقریباً در دو دوره با شباهت بسیار همراه می‌باشد. منسوجات ابریشمی صفوی شهرت جهانی داشت؛ آنچنان که قلمکار قاجار بی‌نظیر بود.



چکیده انگلیسی :

The first archaeological evidence of Iranian textiles dates back to the fifth millennium BC. In the Safavid period, Iranian textile weaving, like other branches of art, was influenced by the policies of the rulers of that period. One of the most important artistic characteristics of this period is the formation of art centers under the patronage of the court and the close connection between art disciplines, especially textile weaving and painting. In this research, using the comparative and analytical method, referring to the library and visual sources, the fabrics of the Safavid and Qajar periods are examined. Covering was one of the most basic human needs that the first humans, covered themselves with the leaves of plants, and little by little, in different eras, this type of cover improved in such a way that meeting its need became one of the most fundamental concerns of humans and governments and the type of cover, sex Fabrics, and motifs sometimes represented the social class of people and distinguished the rich from the poor. During the Safavid period, which had a stable government, and during the time of Shah Abbas II in Isfahan, a special way of weaving cloth was created in terms of the way of weaving and the use of motifs, and it caused the “golden age of weaving” of Iran to be registered. During the Qajar period, many traditions and customs of the Iranians in the Safavid era still existed. The motifs used in the fabrics of these two periods can be classified into the human, animal, plant, and geometric motifs. The results of this research show that the human figure was used more in the Safavid period, just like the geometric motifs in the Qajar period, sometimes they both use the figure of an angel, but sometimes Western figures adorn their fabrics. The fabric material is very similar in the two periods. Safavid silk textiles were world-famous; As the Qajar penman was unique.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : پارچه‌بافی، دوره صفوی، دوره قاجار، نقوش، جنس
کلمات کلیدی انگلیسی: cloth weaving, Safavid period, Qajar period, motifs, material
مراجع :
اتینگهاوزن، ریچارد و یارشاطر، احسان. (1379). اوج‌های درخشان هنر ایران. ترجمۀ هرمز عبداللهی و روئین پاکباز. تهران: آگاه. اورسل، ارنست. (1352). سفرنامه اورسل. ترجمۀ علی اصغر سعیدی. تهران: زوار. آیروین، روبرت. (1389). هنر اسلامی. ترجمۀ رویا آزادفر. تهران: سوره مهر. بیکر، پاتریشیا. (1385). منسوجات اسلامی. ترجمۀ مهناز شایسته‌فر. تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی. پاکباز، رویین. (1385). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: زرین و سیمین. پوپ، آرتور اپهام و آکرمن، فیلیس. (1387). سیری در هنر ایران: از دوران پیش از تاریخ تا امروز. ترجمۀ نجف دریابندری و دیگران. تهران: علمی و فرهنگی. تاج بخش، احمد. (1378). تاریخ صفویه. ج2، شیراز: نوید شیراز. توسلی، رضا، (1387). «بررسی تطبیقی نقوش منسوجات صفوی و عثمانی». مطالعات هنر اسلامی، 8. تامپسون، جان. (1384). «قالی‌ها و بافته‌های اوایل دوره صفویه». ترجمۀ بیتا پوروش. گلستان هنر. 1(2). 70-105. ذکاء، یحیی. (1336). لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز. تهران: هنرهای زیبای کشور. روحفر، زهره. (1380). نگاهی به پارچه‌بافی دوران اسلامی. تهران: سمت. روحفر، زهره. (1378). «زری‌بافی در دوره صفوی». کتاب ماه هنر. 17و 18. شریعت پناهی، سید حسام الدین. (1372). اروپایی‌ها ولباس ایرانیان. تهران: قومس. صمیمی اول، محمد. (1383). اصول و مبانی طراحی فرش ایران. تهران: عابد. غیبی، مهر آسا. (1384). هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی. تهران: هیرمند. فریه، دبلیو. ر. (1374). هنرهای ایران. ترجمۀ پرویز مرزبان. تهران: فرزان. فلاندن، اوژن. (1356). سفرنامه اوژن فلاندن به ایران. ترجمۀ حسین نور صادقی، تهران. گری، بازل. (1384). نقاشی ایرانی. ترجمۀ عربعلی شروه. تهران: دنیای نو. محمدحسن، زکی. (1377). هنر ایران در روزگار اسلامی. ترجمۀ محمد ابراهیم اقلیدی.تهران: صدای معاصر. منشی قمی، قاضی احمد. (1352). گلستان هنر. تصحیح ا حمد سهیلی خوانساری. تهران: بنیاد فرهنگ ایران. مونسی سرخه، مریم. (1396). پوشاک ایرانیان در عصر قاجار (چگونگی وچرایی). تهران: دانشگاه الزهراء. یاوری، حسین. (1390). تجلی نور در هنرهای سنتی. تهران: واژه‌پرداز اندیشه. Baker, P. (1995). Islamic Textiles. London: British Museum Press.
تعداد بازدید از مقاله : 58
تعداد دانلود فایل : 16

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید