ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد پاییز 1401 ، شماره 3 , 1

Nature’s Position in Iranian Painting at Herat School




نویسندگان :
کبری عابدی1،
دانشگاه ادیان و مذاهب(مسئول)1
تعداد صفحات : 55
چکیده :

طبیعت در فرهنگ ایرانی آنچنان ارزشمند است که از دیرباز بر تمامی نقوش هنرهای ایرانی تاثیر بسزایی داشته و حتی در سفالینه‌ها اولیه و دیوار بناهای مختلف به کار برده شده است. نگرش عرفانی ایرانی از طبیعت به عنوان نمادی از باغ بهشتی از اشاره‌های مستقیم و غیرمستقیمی سرچشمه می‌گیرد که قرآن به درخت و باغ‌های فردوس دارد. ارتباط و در‌هم‌تنیدگی طبیعت با موضوع نگاره چنان جداناپذیر است که گویی این دو کنار هم معنا می‌یابند. عناصر طبیعت نیز مانند دیگر عناصر موجود در نگاره‌ها نقشی نمادین دارند و تنها به عنوان بیان‌کننده داستان به تصویر کشیده نشده‌اند، بلکه به عنوان منبع الهام یادآور حقیقتی هستند که در ژرفای وجود نگارگر مکتب هرات نقش بسته است. نگارگری ایرانی در حقیقت تصویری برای آرایش کتاب‌ها است که محققان آن را بر اساس ایام تاریخ، رفتن و آمدن یک پادشاه یا مرکزیت یک شهر و بخش به مکاتب مختلف تقسیم‌بندی کرده‌اند. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی و تحلیلی است و برای گردآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانه‌ای استفاده شده است. نتایج تحقیق بیان‌گر آن است که ارتباط عمیق و گسترده انسان با طبیعت و نتایج حاصل از آن، نوع نگرش و جهان‌بینی وی را رقم زده ‌است. اینکه ارتباط با طبیعت چگونه شکل گرفته و نگرش هنرمند نشأت گرفته از چیست، یکی از مسائلی است که می‌توان به واسطه آن به نقش معنایی بعضی از عناصر طبیعت در نگاره‌ها پی برد.



چکیده انگلیسی :

Nature is so valuable in Iranian culture that it has had a significant impact on all motifs of Iranian art since long ago and has even been used in early pottery and the walls of various buildings. The Iranian mystical view of nature as a symbol of the Garden of Paradise originates from the direct and indirect references that the Qur’an has to the tree and gardens of Paradise. The connection and interlacing of nature with the subject of the painting are so inseparable that it is as if these two get meaning together. The elements of nature, like other elements in the paintings, have a symbolic role and are not only depicted as telling the story, but as a source of inspiration, reminding the truth that is imprinted in the depths of the Herat School painter. Iranian painting is actually an image for the arrangement of books, which researchers have divided into different schools based on the days of history, the coming and going of a king, or the centrality of a city and district. The search method in this article is descriptive and analytical, and the library studies method has been used to gather information. The results of the research show that man’s profound and wide connection with nature and its results have determined his attitude and vision of the world. How the relationship with nature was formed and what the artist’s attitude is derived from is one of the issues that can be used to understand the meaningful role of some elements of nature in the paintings.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : طبیعت، نگارگری، مکتب هرات، بهزاد
کلمات کلیدی انگلیسی: nature, painting, Herat school, Behzad
مراجع :
آریان ، قمر. (۱۳۶۲). کمال الدین بهزاد. تهران: هنر و فرهنگ. الیاده، میرچا. (1385). ‌رساله در تاریخ ادیان. ‌ترجمه جلال ستاری. تهران: سروش. بلخاری قهی، حسن. (1384) مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی: دفتر دوم. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی؛ سوره مهر. بینیون، لورنس. (1344) «کیفیت زیبایی در نقاشی ایران». ترجمه نوشین نفیسی. مجله هنر و مردم. 35 و 36. پاکباز، رویین. (1378). دایره المعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر. پوپ، ارتور اپهام. (1386) سیر و صور نقاشی ایران. ترجمه یعقوب آژند. تهران. جابز، گرترود. (1370). سمبل‌ها (کتاب اول جانوران). ترجمه محمدرضا بقاپور. تهران: جهان‌نما. حلیمی، محمد حسین. (1385). نگرشی بر شیوه‌های نقاشی. تهران: احیا کتاب. دانشدوست، یعقوب. (1374). باغ ایرانی. تهران: اثر. زمردی، حمیرا. (1382). نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی و منطق الطیر. تهران: زوار. سجادی، سید جعفر. (1370). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. تهران: طهوری. شایگان، داریوش. (1378). آسیا در برابر غرب. تهران: امیرکبیر. شوالیه، ژان و گربران، آلن. (1379). فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه فضائلی. تهران: جیحون. کریمی، علی. (۱۳۴۲). «مینیاتور ایرانی». هنر و مردم. 1(7). کنبای، شیلا. (۱۳۷۹). نگارگری ایرانی. ترجمه مهناز شایسته فر. تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی. کوماراسوامی، آندانا. (۱۳۸۴). استحاله طبیعت در هنر. ترجمه صالح طباطبایی. تهران: فرهنگستان هنر. گودرزی، مرتضی. (1384). تاریخ نقاشی ایران از آغاز تا عصر حاضر. تهران: سمت. لینگز، مارتین. (1377). هنر خط و تذهیب قرآنی. ترجمه مهرداد قیومی. تهران: گروس. مددپور، محمد. (1389). «سیر و سلوک نقاش مسلمان». زمانه. 6 . نامی، غلامحسین. (1376). ذهنیت و عینیت در آفرینش. تهران: هنر. نصر، سید حسین. (1375). هنر و معنویت اسلامی. تهران: سوره مهر. وزیری، علی نقی. (1383). تاریخ عمومی هنرهای مصور. ج2. تهران: دانشگاه تهران. همایون فرخ، رکن الدین. (1353). «سیری در نگارگری ایران، تاثیر نقاشی ایران بر نقاشی چین». فرهنگ و مردم. 140 و 141.
تعداد بازدید از مقاله : 86
تعداد دانلود فایل : 23

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید