ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد بهار 1401 ، شماره 1 , 1

Examining the Concept of Intuition in Art from the Perspective of Two Expressive Philosophers; Croce and Collingwood




نویسندگان :
ریحانه آینه‌چی1،
موسسه آموزش عالی فردوس(مسئول)1
تعداد صفحات : 11
چکیده :

این پژوهش در جست‌وجوی نقش شهود در هنر است که آن را در دیدگاه دو فیلسوف بزرگ بیان‌گرای قرن هجدهم «کروچه» و «کالینگوود» دنبال می‌کند. ابتدا با نظریۀ بیان‌گری و مفاهیم شهود و تخیل آشنا می‌شویم و سپس شهود در هنر را ذیل تعاریف کروچه و کالینگوود شرح می‌دهیم. برآیند این پژوهش این است که طبق نظرات کروچه، هنر همان شهود است و احساس زیاد است که به‌شهود وحدت اعطا می‌کند. در واقع، شهود بيان‌گر احساسي شديد است و فقط موقعی می‌تواند ایجاد گردد که احساس شديد منشأ و بنيان آن باشد. در حقیقت، چيزي كه به هنر لطافت آسماني مي‌بخشد تصور نيست، بلكه همان احساس شديد است. درصورتي‌كه دیدگاه كالينگوود، هم بر اساس زيبايي‌شناسي كروچه و دانسته‌هایش از كاستي‌هاي دیدگاه تولستوي بنا شده است. نقش محوري زيبايي‌شناسي كالينگوود بر پایۀ تخيل است. او دو واژۀ انطباعات و تصورات را از هيوم اخذ نموده و استفاده می‌کند. می‌توان انطباع را تجربۀ حسي دانست. مانند صدايي که می شنویم و یا منظره‌ای که می‌بینیم، این‌ها مفاهیمی هستند كه محتواي فكري دارند، اما محتواي حسي ندارند. در دیدگاه كالينگوود، بر اساس هر فعل، تخيل، انطباع يا تجربه‌اي حسي وجود دارد كه به‌واسطۀ فعاليت ذهني به‌تصوري تبدیل مي‌شوند. به‌نظر او، هر تجربۀ تخيلي، تجربه‌اي حسي است كه بر پایۀ عمل آگاهي به‌سطح تخيل آورده می‌شود. می‌توان این نظر كالينگوود را این‌گونه معنا کرد كه تجربۀ حسي و احساسي که در اثر هنري وجود دارد، يك تجربۀ حس شدۀ خام یا همان انطباع نيست و می‌توان این‌گونه آن را تعبیر کرد که تجربه‌اي تغيير يافته با تفكر، تخيل و تصور هنرمند است. در کل می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که آن‌چه کروچه در هنر شهود می‌نامد، کالینگوود آن را در قالب تخیل بیان می‌کند.



چکیده انگلیسی :

This research looks at the role of intuition in art, followed by the view of two great expressionist philosophers of the 18th century, “Croche” and “Collingwood.” First, we get acquainted with the theory of expression and the concepts of intuition and imagination. Then we describe intuition in the art according to the definitions of Croce and Collingwood. The result of this research is that, according to Croce’s opinion, art is the same as intuition, and a lot of feeling gives unity to intuition. Intuition is an expression of intense emotion and can only be created when intense emotion is its source and foundation. What gives art heavenly tenderness is not imagination but intense feeling. At the same time, Collingwood’s point of view is based on Croce’s aesthetics and his knowledge of the shortcomings of Tolstoy’s point of view. The central role of Collingwood’s aesthetics is based on imagination. He takes and uses the two words of impressions and imagination from Hume. Impression can be considered a sensory experience. Like the sound we hear or the sight we see, these concepts have intellectual content but do not have sensory content. In Collingwood’s view, based on every action, there is an imagination, an impression, or a sensory experience that is transformed into an idea by mental activity. According to him, every imaginary experience is a sensory experience that is brought to the level of imagination based on the act of awareness. Collingwood’s opinion can be interpreted in such a way that the sensory and emotional experience in the work of art is not a raw felt experience or the same impression, and it can be interpreted as an experience changed by the artist’s thinking, imagination, and imagination. In general, it can be concluded that what Croce calls intuition in art, Collingwood expresses it in the form of imagination.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : شهود، تخیل، بیان‌گری، کروچه، کالینگوود
کلمات کلیدی انگلیسی: Intuition, imagination, expression, Croce, Collingwood
مراجع :
آسياباني، محمد و بيات، سامان. (1394). «معرفي کتاب: بررسي و شرح مهم‌ترين نظريه‌هاي زيباشناسي در مباني فلسفة هنر». رشد هنر. ش43. صص48- 49. آل بويه لنگرودي، عبدالعلي و ورز، ليلا. (1389). «عناصر زيباشناختي سخن از ديدگاه عبدالقاهر جرجاني و بندتو کروچه و آ. اي. ريچاردز». لسان مبين. ش1. صص1-32. الياسي، سميرا. (1388). «تخيل پيشيني و معرفت تاريخي: کالينگوود و ايده تاريخ». تاريخ‌نگري و تاريخ‌نگاري. ش2. صص1-18. امين خندقي، جواد و نواب، سيد محمد حسين. (1393).«تأملي بر نسبت اکسپرسيونيسم با مذهب پروتستان». معرفت اديان. ش21. صص69-84. تاونزند، دبني. (1393). فرهنگ‌نامۀ تاريخي زيبايي‌شناسي. ترجمة فريبرز مجيدي. تهران: فرهنگستان هنر. تولستوي، لئو. (1373). هنر چيست. ترجمة کاوه دهگان. تهران: اميرکبير. رويايي، طلايي. (1385). «شهود در درک و آفرينش اثر هنري». هنرهاي زيبا-معماري و شهرسازي. ش25. صص79- 86. سميعي، احمد. (1389). «گلچيني از ديرينه‌ها: آراي بندتو کروچه دربارة شعر و زيبايي». نامه فرهنگستان. ش41. صص138-162. صادقي علي آبادي، مسعود. (1382). «عليت تاريخي (ديدگاه کالينگوود و اوکشات)». پژوهشنامه فلسفه دين. ش1. صص125-136. عسگري کيا، فرشاد و سيد احمدي زاويه، سيد سعيد. (1397). «جستاري در نظرية تاريخ تحليلي رابين جرج کالينگوود». تاريخ‌نگري و تاريخ‌نگاري. ش22. صص85-104. کروچه، بندتو. (1393). کليات زيبايي‌شناسي. ترجمة فؤاد روحاني. تهران: علمي فرهنگي. گراهام، گوردون. (1400). «بيان‌گري». دانشنامة زيبايي‌شناسي. ويراستة بريس گات و دومينيک مک آيور لوپس. ترجمة منوچهر صانعي دره بيدي و ديگران. تهران: فرهنگستان هنر. صص91-98. گلياراني، بهزاد. (1391). «نگاهي به تاريخ زيبايي». کتاب ماه هنر. ش169. صص80-93. گيتينگ، پاتريک. (1386). «پازوليني، کروچه و سينماي شعر». خيال. ش21 و 22. صص192- 217. مالمير، تيمور و فتحي، چيمن. (1399). «وحدت هنري در شاهنامة فردوسي بر اساس فلسفة هنر بندتو کروچه». پژوهشنامه نقد ادبي و بلاغت. ش2. صص106-124. هلگبي، اشتاين. (1389). «کالينگوود و کروچه». اطلاعات حکمت و معرفت. ترجمة علي عربي دانا. ش4. صص26-29. هيوز وارينگتون، مارني. (1386). «تاريخ‌نگاري از ديدگاه رابين جورج کالينگوود (1889-1943 م) با تأکيد بر مقولة کنش‌گري دوباره». ترجمة غلامحسين نوعي. تاريخ اسلام در آينة پژوهش. ش14. صص197-210. Collingwood, R. G. (1938). Principles of Art. Oxford: Clarendon Press. Croce, B. (1965). Guide to Aesthetics, trans. P. Romanell. Indianapolis: Hackett Publishing.
تعداد بازدید از مقاله : 142
تعداد دانلود فایل : 88

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید