ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد زمستان 1401 ، شماره 4 , 1

Motifs and Symbols in the Tiles of the Historic Golestan Citadel in Teheran




نویسندگان :
زهرا خوشدل1، کبری عابدی2،
دانشگاه کاشان1، دانشگاه ادیان و مذاهب(مسئول)2
تعداد صفحات : 13
چکیده :

بی‌شک یکی از مهمترین تزیینات بناهاي اسلامی،کاشی‌کاري و کاشی‌نگاري است. کاربرد این هنر در فضاي داخلی و خارجی، اهمیت و شهرت بناها را چندین برابر نموده است. از سویی دیگر، بخش مهمی از تاریخ نقاشی ایران را می‌توان با مطالعه نقوش کاشی‌هاي ایرانی به دست آورد. در دوره قاجار، به علت علاقه شاهان به هنر، بالاخص کاخ‌سازي،کاشی‌نگاري ارتقاء یافت. کاخ گلستان به عنوان الگوي مناسب و مهم در این دوره مورد توجه است. این مقاله به بررسی و شناخت تکنیک به کار رفته در کاشی‌هاي کاخ گلستان و در فرایندي مهمتر، به شناخت هر چه بیشتر نقوش آن‌ها تلاش نموده است. تزیینات بنا، نقش مهمی را در شکوه و جلال معماري عهده‌دار است. در مجموعه کاخ گلستان،گلستانی از نقش بر کاشی به نمایش آمده که نگاه و اندیشه مخاطبین را به چالش کشانده است. در این مقاله، نقوش کاشی‌هاي کاخ گلستان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و شاخصه‌هاي کاشی‌هاي این مجموعه و موارد مهم آن معرفی و ارائه گردیده است تا علاقه‌مندان از شناخت کامل و جامع تزیینات کاشی کاري کاخ گلستان بهره‌مند شوند. تحقیق توصیفی تحلیلی حاضر با بهره‌گیري از شیوه اسنادي تاریخی داده‌ها و اطلاعات لازم گردآوري شده است. نقوش کاشی‌هاي کاخ گلستان را بر مبناي به‌کارگیري در فضاي اندرونی و بیرونی می‌توان تقسیم نمود. بیشترین نقوش فضاي بیرونی را نقوش گیاهی دربرگرفته است. کاشی‌هاي فضاي اندرونی از نقوش داستانی، انسانی، شکارگاه، اساطیري و هندسی آذین گشته است. کاخ اصلی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.



چکیده انگلیسی :

No doubt, one of the most important decorations of Islamic buildings is the work of tiles and the painting of tiles. The use of this art both inside and out multiplied the importance and reputation of the buildings. On the other hand, a vital part of the history of Iranian painting can be obtained through the study of Iranian tile models. During the Qajar period, because of the interest of kings for art, especially the construction of palaces, tile painting was promoted. Golestan Palace is considered an appropriate and essential model in this time. This article has tried to investigate and understand the technique used in the tiles of Golestan Palace and in the most important process, to know more about their designs. The décor of the building plays an important part in the splendour of the architecture. In the Golestan Palace collection, a Naqsh Bar Kashi Golestani was on display, challenging the eyes and thoughts of the public. In this article, the patterns of the Golestan Palace tiles have been analyzed and the characteristics of the tiles of this collection and its essential items have been introduced and presented so that those interested can benefit from a complete and comprehensive knowledge of the Golestan Palace tile decorations. This descriptive and analytical research was conducted using the historical documentation method of the necessary data and information. Golestan Palace tile models can be divided depending on their usage in indoor and outdoor spaces. Most of the motifs in the exterior space are vegetal motifs. The tiles in the interior space are decorated with history, man, hunting ground, mythological and geometric motifs. The main palace has the major part.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : هنر کاشی‌کاري، دوره قاجار، کاشی‌نگاري، نقوش تزیینی، کاخ گلستان
کلمات کلیدی انگلیسی: tile art, Qajar period, tile painting, decorative motifs, Golestan Palace
مراجع :
اسکارچیا، جیان روبرتو. (1376). تاریخ هنر ایران. ترجمه یعقوب آژند. تهران: مولی. اعتمادالسلطنه، محمدحسن. (1363). المآثر و الآثار: چهل سال تاریخ ایران در دورة پادشاهی ناصرالدین شاه. به کوشش ایرج افشار. تهران: اساطیر. پالس، دانيل. (1385). هفت نظريه در باب دين. ترجمه و نقد محمد عزيز بختياري. قم: مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني. پناهی، مهین. (1378). اخلاق عارفان. تهران: روزنه. خزایی، محمد. (1380). «نقش طاووس و خورشید». مرغ آفتاب: مجموعه مقالات اولین همایش هنر اسلامی. تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی. ذکاء، یحیی. (1349). تاریخچه ساختمانی ارگ سلطنتی تهران و راهنماي کاخ گلستان. تهران: انجمن آثار ملی. سیف، هادي. (1376). نقاشی روي کاشی. تهران: سروش. شریف زاده، سید عبدالمجید. (1375). تاریخ نگارگري در ایران. تهران: حوزه هنري. شمیسا، سیروس. (1372). نقد شعر سهراب سپهري. تهران: صداي معاصر . شوالیه، ژان و گربران، آلن. (1387). فرهنگ نمادها. ج5. ترجمه سودابه فضایلی. تهران: جیحون. عکاشه، ثروت. (1380). نگارگري اسلامی. ترجمه غلامرضا تهامی. تهران: حوزه هنري. فریه، ر. دبیلو. (1374). هنرهاي ایران. ترجمه پرویز مرزبان. تهران: فرزان. گدار، آندره. (1358). هنر ایران. ترجمه بهروز حبیبی. تهران: دانشگاه ملی. مکی نژاد، مهدي. (1387). تاریخ هنر ایران: دوره اسلامی، تزئینات معماري. تهران: سمت. میرعزیزي، سید محمود. (1390). تحلیل ساختاري نقوش کاشی‌هاي نقش برجسته تالار اصلی کاخ گلستان. کارشناسی ارشد صنایع دستی. دانشگاه سوره. دانشکده هنر. Floor,Willem. (2003). Traditional Crafts in Qajar Iran (1800-1925). Mazda Publishers Inc.
تعداد بازدید از مقاله : 73
تعداد دانلود فایل : 49

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید