ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد زمستان 1401 ، شماره 4 , 1

Consideration of the Need to Use Hermeneutics in the Interpretation of Works of Art




نویسندگان :
بهاره واحد مقدم1،
موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری(مسئول)1
تعداد صفحات : 39
چکیده :

انسان‌ها از همان ابتدا با مفاهیمی مانند زشت و زیبا آشنا بوده و آن را به اشیاء مختلف اطلاق می‌کردنند. با دیدن یک تصویر و یا نقاشی از طبیعت و یا مجسمه‌ای از پیکر یک انسان یا حیوان آن را تحسین کرده و واژه‌های زیبا و زشت را برای وصف آن به کار می‌بردنند. انسان‌ها سعی در به عینیت درآوردن آنچه در ذهن به آن می‌اندیشیدنند، داشتند و نتیجه حاصل از این به عینیت درآوردن را هنر می‌نامیدنند. اندیشه و فهم دو امر اساسی و جدایی‌ناپذیر در شیوه زندگی بشر از ابتدا تاکنون بوده است و از زمانی که متن، نوشته، تصویر و یا نشانه‌ای وجود داشته، انسان همواره سعی در ترجمه، تفسیر و فهمیدن آن داشته است و به همین اعتبار نیز از روش‌های گوناگونی برای فهم و انتقال آنچه با آن مواجه بوده استفاده می‌کرده است. در این میان، هنر به عنوان زبانی جهان شمول در بیان ایده‌ها و مفاهیم بنیادین، نقش مهمی در شکل‌گیری اندیشه‌ها و نظریات در طول تاریخ داشته و از این جهت، معنا و تفسیر آن نیازمند روشی علمی و دقیق است. در این پژوهش قصد دارم با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد فلسفی، از نگاه روزمره به هنر فراتر رفته و نقش روش هرمنوتیکی را در تفسیر آثار هنری بررسی کنیم. گردآوری داده‌ها در این پژوهش با استفاده از اسناد کتابخانه‌ای صورت گرفته است. یافته ها نشان می‌دهد که اثر هنری از آن جهت که رویدادی از حقیقت بوده و جنبه‌ای از حقیقت در آن آشکار می‌شود، به تفسیر دقیق و علمی نیاز دارد و مفسر باید در تحلیل هرمنوتیکی اثر هنری، از مفهوم میان مایگی، شی بودن و تفسیر ظاهری اثر هنری فراتر رفته و حقیقتی را که اثر هنری بستر ظهور آن است را به درستی تفسیر کند.



چکیده انگلیسی :

Humans have been familiar with concepts such as ugliness and beauty from the outset and have applied them to various objects. Upon seeing a picture or painting of nature or a statue of a man or animal, they admire it and use beautiful and ugly words to describe it. Humans tried to objectify what they thought in their minds, and the outcome of that objectivation was called art. Thinking and understanding have been two basic and inseparable things in the way of human life since the beginning and ever since there was a text, writing, image, or a sign, man has always tried to translate, interpret and understand it, and for the same reason He used various methods to understand and convey what he faced. In the meantime, art, as a universal language in expressing fundamental ideas and concepts, has played an essential role in the formation of thoughts and theories throughout history, and for this reason, its meaning and interpretation require a scientific and accurate method. In this research, I intend to go beyond the everyday view of art with a descriptive-analytical method and a philosophical approach and examine the role of the hermeneutic method in the interpretation of works of art. As part of this search, data was collected through library materials. The findings show that the work of art is an event of the truth and an aspect of the truth is revealed in it, it needs a precise and scientific interpretation, and the interpreter must, in the hermeneutic analysis of the work of art, consider the concept of betweenness, being an object, and interpreting the appearance. The artwork goes beyond and rightly interprets the truth that the artwork is the platform for its appearance.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : هرمنوتیک، تفسیر، اثر هنری، فهم
کلمات کلیدی انگلیسی: hermeneutics, interpretation, artwork, understanding
مراجع :
اشمیت، لارنس کندی. (1395). جنبش‌های فکری دوران جدید. ترجمه علیرضا حسن پور. تهران: نقش و نگار. جانسون، پاتریشیا آلتنبرد. (1397). هایدگر. ترجمه بیژن عبدالکریمی. تهران: نقد فرهنگ. حسینی بهشتی، سید علیرضا و آبنیکی، حسن. (1385). «شکنندگی هرمنوتیک ادبی پل ریکور». پژوهش‌های ادبی. 3(12). 123-149. رجبی نژاد، پروانه و حسامی، منصور. (1393). «بررسی هرمنوتیک پل ریکور و تأویل مخاطب از اثر هنری با تکیه بر عنوان». هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی. 19(3). 19-26. صافیان، محمد جواد؛ انصاری، مائده؛ غفاری، علی و مسعود، محمد. (1390). «بررسی پدیدارشناختی هرمنوتیک نسبت مکان با هنر معماري». پژوهش‌های فلسفی. 4(8). 93-129. عبادیان، محمود. (1386). «هگل زیبا: تأملی در آرای زیبایی‌شناسانه هگل». خردنامه همشهری. 20. 1-13. فلوسر، ویلم. (1398). در باب فلسفه عکاسی. ترجمه پوپک بایرامی. تهران: حرفه نویسنده. کورنر، اشتفان. (1394). فلسفه کانت. ترجمه عزت الله فولادوند. تهران: خوارزمی. نادری، منیره؛ صافیان، محمد جواد و اردلانی، حسین. (1400). «بررسی انتقادی نسبت هنر سوررئالیسم با حقیقت با توجه به آراء هایدگر». پژوهش‌های فلسفی. 4(8). 402-420. Theodore, George. (2021). “Hermeneutics”. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/archives/win2021/entries/hermeneutics/.
تعداد بازدید از مقاله : 102
تعداد دانلود فایل : 23

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید