ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد زمستان 1401 ، شماره 4 , 1

Analysis of Yaser Khadishi’s Photos of the Historical Event of Agha Mohammad Khan’s Attack on Kerman based on the Concept of Absence




نویسندگان :
احسان امینی تهرانی1،
موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری(مسئول)1
تعداد صفحات : 57
چکیده :

برای اینکه عکس‌های تاریخی جنبه سندیت پیدا کنند، لازمه آن‌ها حضور عکاسان در بطن رخداد تاریخی یا اجتماعی است؛ همان شانس حضور، اما اگر عکاس چنین شانسی را به دلایلی نداشته باشد، باز می‌تواند بر اساس متون تاریخی اقدام به ثبت عکس تاریخی کند. عکاس به جای ارجاع مستقیم عکس به رخداد از کارکرد بازنمایی در عکاسی استفاده می‌کند. بازنمایی در عکاسی از جنس مفهومی است که فراتر از تصویر پیش می‌رود. در این فرآیند، عکاس می تواند از مفهوم ابسنس (غیاب) به‌معنای نفی و سلب حضور عناصر، اشیاء و افراد بهره ببرد. عکاسی از ابسنس به عنوان مفهومی پست‌مدرنیستی بهره می‌برد تا به‌ واسطه غیاب عناصر تاریخی محتوای متفاوت از واقعه را به نمایش بگذارد. با بررسی مجموعه عکس‌های یاسر‌خدیشی از واقعه حمله آغا محمد‌خان‌ قاجار به کرمان که در پس آن شهر کرمان را به چشمخانه تاریخ تبدیل کرد، با توجه به مفهوم ابسنس می‌توانیم نتیجه بگیریم که عکاس در منش‌ هنری وضعیت معاصر عکاسی نیازی به حضور در بطن رخداد تاریخی - اجتماعی را ندارد.او می‌تواند با استفاده از مفهوم ابسنس در عکس‌‌هایش علت‌های وقوع را به طرز عمیق‌تری به بیننده‌ ارایه دهد. این مفهوم می‌تواند به صورت اختیاری، غیراختیاری و یا ناآگاهانه در عکس قرار بگیرد. مفهوم ابسنس روایت ‌تاریخی در درون کادر عکس‌ها را نه بر اساس نمایش عناصر موجود حاضر و آماده توسط عکاس، که بر اساس عوامل و پدیده‌های خارج قاب توسط بیننده مورد خوانش و فهم قرار می‌دهد. همین موضوع باعث می‌گردد که فضای عکس‌ها شاعرانه و مخاطب بدون تحمیل حضور اشیاء و عناصر دلخواه عکاس درون کادر، بدون جهت‌گیری خاص، عکس‌ها را محلی برای اندیشه و تفکری عمیق یافته و شروع به خوانشِ تأویل گونه آن‌ها کند. در این حالت، عکاس می تواند خودش را به عنوان یک هنرمند از قید و بند آزاد نموده، تخیل و افکار پشت دوربین را به پرواز درآورده و بدون نگرانی از شکستن فرم‌های کلیشه‌ای و تکراری، محتوای جدیدی را تولید کند.



چکیده انگلیسی :

Photography has an inextricable link with it, the recording of elements and phenomena in reality has been intertwined with the nature of photography since the beginning, this link with reality brought photos closer to historiography than other cultural products, photos as copies and originals of The social and historical existence can be a direct and reliable source for obtaining many facts and historical sentences, this feature makes the photos a reliable document of what is really considered. For these historic photos, they find a document that requires the presence of the photographers in the heart of the historical or social event, the same chance to be present, but if the photographer cannot open such a chance, he can record the historical photo based on the historical texts. Instead of directly referring the photo to the event, the photographer uses the function of representation in photography, the photography that becomes reality in his mind and then he photographs it. Photographic representation is a concept which exceeds the image. In this photographic process, the concept of absence can be used to signify the negation and privacy of the presence of elements, objects and to enjoy them. With historical photographs, texts that show traces of the presence of something in the past, absence has a documentary purpose. The photograph uses absence as a post-modern concept to display various historical elements of the event because of absence. By examining Yasar Khadishi’s collection of photographs of the event of Agha Mohammad Khan Qajar’s attack on Kerman, in which he turned Kerman into the eye of history, with regard to the concept of absence, we can conclude that the photographer needs to be present in the heart of the social historical event in the contemporary artistic nature of photography. Nothing, it is not possible to use the concept of absence in his photos to present the apparent causes to the viewer in a deeper way, this concept cannot be made voluntarily, involuntarily or unconsciously in the photo, the concept of absence is a historical narrative within the frame of the photos, not based on the display of elements. The present and ready to be the photographer, who is read and understood by the spectator based on factors and phenomena outside the framework. The same thing makes the space of the photos poet and the audience without the presence of the photographer’s desired objects and elements in the frame, the photos for local mental thoughts and thoughts and start to read the effect of those types. In this mode, photography can free itself as an artist, let the imagination and thoughts of the photographer behind the camera fly, and produce me without worrying about breaking stereotyped and repetitive forms.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : عکاسی تاریخی، ابسنس (غیاب)، آغامحمدخان قاجار، لطفعلی‌خان زند، مشتاقعلی‌شاه، کرمان، یاسر ‌خدیشی
کلمات کلیدی انگلیسی: historical photography, absence, Agha Mohammad Khan Qajar, Lotf Ali Khan Zand, Mushtaq Ali Shah, Kerman, Yaser Khadishi
مراجع :
ابن ‌بلخی. (1385). فارسنامه. تصحیح و تحشیه گای‌لیسترانچ و الن نیکلسون. تهران: اساطیر. احمدی‌ کرمانی، شیخ ‌یحیی. (1386). فرماندهان کرمان. تصحیح و تحشیه محمد‌ ابراهیم باستانی ‌پاریزی. تهران: ‌علم. باستانی ‌پاریزی، محمد ‌ابراهیم. (1346). آسیای هفت ‌سنگ، تهران : دنیای کتاب. باستانی ‌پاریزی، محمد ‌ابراهیم. (1382). حماسه ‌کویر. تهران: علم. بدیو، آلن.‌ (1397). سیاه، درخشش یک نا ـ‌ رنگ. ترجمه فرید دبیر‌ مقدم. تهران: ‌مشکی. بتس، ویلفرید. (1390). کتاب ‌نقره‌ای: تاریخ ‌فشرده‌ عکاسی. ترجمه کیارنگ‌ علایی. تهران: حرفه ‌هنرمند. جونز، سرهارفورد. (1353). آخرین‌ روزهای لطفعی‌خان‌ زند. ترجمه هما‌‌ ناطق. تهران: سپهر. حسن‌پور، محمد. (1399). «تحلیل ‌اجتماعی ‌ابسنس در روایت‌های تاریخی ‌عکس». باغ نظر. 17(92). 63-74. حقیقت، عبدالرفیع. (1378). شهیدان قلم و اندیشه. تهران: کومش. خالقی، روح‌الله. (1401). سرگذشت ‌موسیقی ایران. تهران: صفی ‌علیشاه. ساروی، محمد‌. (1371). تاریخ ‌محمدی. به اهتمام غلامرضا طباطبایی ‌مجد، تهران: امیرکبیر. سایکس، سرپرسی. (1363). سفرنامه یا ده ‌هزار میل ‌در ایران، ترجمه حسین ‌سعادت ‌نوری، تهران: لوحه. سایکس، سرپرسی. (1391). تاریخ ‌ایران. ترجمه سیدمحمد فخرداعی‌گیلانی. تهران: نگاه. شرو، کلمان. (1391). تیر عکاسانه: زندگی و آثار هنری‌کاتریه برسون. ترجمه بهاره احمدی. تهران: حرفه ‌هنرمند. شهاوری ‌شیرازی، علی‌رضا. (1365). تاریخ زندیه. ترجمه غلامرضا‌ ورهام. تهران: گستره. غفوری، محمد. (1396). تاریخ‌نگاری و عکاسی؛ جستارهایی پیرامون عکس به مثابه سندی تاریخی. تهران: آگاه. فراکلین، ویلیام. (1358). مشاهدات ‌سفر از بنگال به ایران. ترجمه محسن ‌جاویدان. تهران: دانشگاه‌ تهران. فلوسر، ویلم. (1394). در باب فلسفة عکاسی. ترجمه پوپک‌ بایرامی. تهران: حرفه ‌نویسنده. گلاب‌زاده، سید‌محمدعلی. (1392). پژوهشی در رویداد قتل مشتاق. کرمان: ولی. گلاب‌زاده، سید‌محمدعلی. (1396). بیست‌وچهارمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ خواجوی‌کرمانی، تارنمای پایگاه اطلاع‌رسانی شهر‌کتاب: http://www.bookcity.org/detail/10674/root/Lectures. ملکم، سر جان. (1379). تاریخ ‌کامل ایران. ترجمه میرزا اسماعیل حیرت. تهران: افسون. موسوی ‌اصفهانی، میرزا محمدصادق. (1363). تاریخ‌ گیتی‌گشا در تاریخ ‌زندیه. تهران: اقبال. وزیری‌کرمانی، احمد ‌علی خان. (1340). تاریخ‌ کرمان (سالاریه). تهران: بهمن. نوربخش، جواد. (1384). پیران و صوفیان نامی‌کرمان. تهران: یلدا‌ قلم. نایب‌الصدر، حاجی ‌میرزا معصوم. (1319). طرایق ‌الحقایق. چاپ‌ سنگی. کتابخانه مجلس‌ سنا.
تعداد بازدید از مقاله : 183
تعداد دانلود فایل : 36

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید