ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد زمستان 1401 ، شماره 4 , 1

The Position of the Photographer’s Thought in the Art Photography based on the Theory of the Author’s Death; Looking at the Works of Lara Zankoul




نویسندگان :
مسعود رجب زاده1،
موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری(مسئول)1
تعداد صفحات : 149
چکیده :

امروزه دست‌یابی به شیوه‌های نوین در عکاسی، یکی از دغدغه‌های هنرمندان این عرصه می‌باشد. شیوه نوین عکاسی فاین آرت را نه می‌توان به عنوان یک شاخه عکاسی معرفی کرد و نه یک سبک ابداع شده، بلکه در حقیقت، مصادیقی از نگاه ویژه و ذهنیات عکاس نسبت به موضوعات مختلف است که به شکلی مفهومی به تصویر کشیده شده است. عکاسان حرفه‌ای فاین آرت سوژه‌هایی را برای عکس‌های خود انتخاب می‌کنند تا ایده‌های ذهنی و مفاهیم عکس به سرعت قابل درک نباشد. به این ترتیب، بیننده ضمن لذت بردن از زیبایی‌های بصری، در مورد هدف عکس به تفکر و اندیشه فرو می‌رود. در این تحقیق، به بررسی نقش تفکر و اندیشه عکاس در عکاسی فاین آرت می‌پردازم. بدین منظور با نگاهی به نظریه مرگ مؤلف رولان بارت و نظریه آن که هر مولفی پس از نگارش متن خود می‌میرد و آنچه از نوشته او باقی می‌ماند، تفسیر و برداشتی است که خواننده از متن او می‌کند، به بررسی این موضوع که نظریه مرگ مولف در عکاسی فاین آرت چه جایگاهی دارد، می‌پردازم. برای مطالعه موردی، آثار لارا زانکول، عکاس لبنانی از این منظر که تا چه حد اندیشه‌هایش در آثارش نزدیک شده است، بررسی می‌شود. در نهایت، سعی بر آن دارم تا علاوه بر بررسی اندیشه در عکاسی فاین آرت، به آثار لارا زانکول نگاهی با نظریه مرگ مولف داشته باشم.



چکیده انگلیسی :

Today, finding new ways to photograph is one of the concerns of artists in this field. The modern way of fine art photography cannot be introduced as a branch of photography or an invented style, but in fact, it is an example of a special look and mentality of the photographer towards different subjects, which is depicted in a conceptual way. Professional art photographers choose subjects for their photos so that the mental ideas and concepts of the photo aren’t quickly understood. In this way, while appreciating the visual beauty, the viewer can think about the goal of the photograph. In this research, I examine the role of photographic thought in art photography. For this purpose, by looking at Roland Barthes’s theory of the author’s death and his theory that every author dies after writing his text and what remains of his writing is the interpretation and impression that the reader makes of his text, to examine the issue that the author’s death theory in What is the position of fine art photography? For a case study, the work of Lara Zankoul, a Lebanese photographer, is considered in terms of the proximity of her thoughts in her work. Finally, I try to look at Lara Zankoul’s works with the theory of the author’s death, in addition to examining the thought in the art photography.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : عکاسی فاین آرت، هنرهای زیبا، لارا زانکول، مرگ مولف، رولان بارت
کلمات کلیدی انگلیسی: fine art photography, fine arts, Lara Zankoul, death of the author, Roland Barthes
مراجع :
اصغرزاده، امیر. (1399). جایگاه اندیشه در عکاسی با نگاهی به آثار سیندی شرمن و باربارا کروگر. موسسه آموزش عالی ناصرخسرو. آزبورن، پیتر. (1383). هنر مفهومی. ترجمه هلیا دارابی. تهران: مرکب سپید. بارت، رولان. (1382). «مرگ نویسنده». ترجمه داریوش کریمی. هنر. 25. 377-381. دانش پژوه، ثریا. (1397). بازشناسی واقعیت برساخته در عکاسی مفهومی با تأکید بر آثار توماس دیمند. دانشکده هنرهای تجسمی. دانشگاه هنر. کاتن، شارلوت. (1399). عکس به مثابه هنر معاصر. ترجمه کیارنگ علایی. تهران: حرفه هنرمند. لویت، سل. (1395). «چند پاراگراف در مورد کانسپچوالیسم؛ درباره مفاهیم هنر مفهومی». ترجمه رضا رفیعی راد. تندیس. 328. 36-37. ملک محمدی کجور، فاطمه. (1398). مطالعه بازتاب ویژگی‌های روانی (امر خصوصی) در تولید تصاویر عکاسی با نگاهی به عکاسی صحنه‌آرایی شده. دانشکده هنر. دانشگاه هنرهای زیبا.
تعداد بازدید از مقاله : 55
تعداد دانلود فایل : 36

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید