ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد زمستان 1401 ، شماره 4 , 1

Analysis of the Role of Fashion Photography in Changing the Attitude of the Iranian People in the Area of Clothing Fashion in the Past Decade, Focusing on the Social Network Instagram




نویسندگان :
نازیلا اسدی زیدآبادی1،
موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری(مسئول)1
تعداد صفحات : 161
چکیده :

بدون شک عکاسی پوشاک نقش مهمی در فرهنگ جهانی مد و صنعت وابسته به آن بازی می‌کند. همچنین نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش سهم آگاهی عمومی دارد. شیوه متداول و باب زمان در شئون زندگی اجتماعی را مد گویند. عکاسی مد، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از مد و لباس همراه با مدل عکس‌برداری می‌شود. این شاخه از عکاسی گونه‌ای از عکاسی تبلیغاتی نیز محسوب می‌شود. زنانی که به عنوان مدل در ایران کار می‌کنند، بارها به دلایل مختلف مورد بررسی قرار گرفته و زیر ذره‌بین رفته‌اند. آن‌ها مشغول انجام کاری هستند که از دور ساده و شاید لذت‌بخش به نظر آید، ولی در واقع به حاشیه‌هایش بیشتر از اصل موضوع پرداخته می‌شود. امروزه اهمیت شبکه اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و این اهمیت دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل، فرصت ایجاد ارتباط و اشتراک‌گذاری مطالب با افراد دیگر در هر زمان و هر فاصله مکانی است که این قابلیت باعث کاهش هزینه‌های ارتباطی نسبت به گذشته شده ‌است. هدف اصلی عکاسان مد و علاقه‌مندان به عکاسی، ایجاد یک ایدئولوژی ناموجود، تحمیل ارزش‌ها به بیننده و جلب توجه به دنیای مد است. در این پژوهش که به صورت چند رشته‌ای علاوه بر حوزه عکاسی در حوزه‌‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی صورت پذیرفته است، ابتدا به روش توصیفی و به کمک جمع‌آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای به بررسی مفهوم مد و تاریخچه آن در ایران و جهان، به نقش عکاسی در توسعه صنعت مد و پوشاک پرداختیم، سپس با تحلیل تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر جامعه به ویژه در زمینه مد و انتخاب نوع پوشش، با تنظیم یک پرسشنامه به روش پژوهش میدانی به منظور تحلیل هرچه بهتر میزان این تأثیر از 50 نفر به عنوان افرادی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام عضویت داشتند، درخواست شد که پاسخی مناسب به سوالات این پرسشنامه دهند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام در ایران حداقل در دهه اخیر از طریق تأثیرگذاری عکاسی مد نقش به‌سزایی در تغییر نگرش مردم در حوزه مد پوشاک داشته است.



چکیده انگلیسی :

Without a doubt, clothing photography plays an important role in the world culture of fashion and related industries. It also has a decisive role in raising public awareness. The common and opportune way of social life is called fashionability. Fashion photography is a branch of photography in which fashion and garments are photographed at the same time as the model. This branch of photography is also regarded as a type of publicity photography. Women who work as role models in Iran have been investigated and scrutinized for various reasons. They are busy doing something that seems simple and perhaps enjoyable from a distance, but in fact, its edges are more concentrated than the essence of the issue. Nowadays, the importance of social media is not hidden to anyone and this importance has several reasons. One of these reasons is the ability to communicate and share content with others at all times and remotely, which has reduced communication costs relative to the past. The main purpose of fashion photographers and photography enthusiasts is to create a nonexistent ideology, to impose values on the viewer and to draw attention to the fashion world. In this multidisciplinary research, in addition to the field of photography, in the fields of psychology and sociology, firstly, with the help of a descriptive method and the help of collecting information in the form of a library, the concept of fashion and its history in Iran and the world, the role of photography in the development We discussed the fashion and clothing industry, then by analyzing the impact of social networks on the society, especially in the field of fashion and choosing the type of clothing, by setting up a questionnaire in the field research method to better analyze the extent of this impact from 50 people as people who are in the social network. We are members of Instagram, we asked them to provide appropriate answers to the questions on this questionnaire. The results of this research show that social networks, especially Instagram, have played a significant role in changing the attitude of people in the field of clothing fashion in Iran at least in the last decade through the influence of fashion photography.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : مد، عکاسی مد، عکاسی تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی دیجیتال
کلمات کلیدی انگلیسی: fashion, fashion photography, advertising photography, social networks, digital marketing
مراجع :
ابیگیل سولومون، گودو. (1386). «مد کردن خیال». ترجمه غزال هدایت. حرفه هنرمند. 20. 22-28. پناهی، افسانه. (1400). تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر صنعت مد در شهر تهران. تهران: رسانه‌ساز دانش. دکرو، فرانسوا. (1386). «رویای زیبایی مد و خیال». ترجمه حمیدرضا کرمی. حرفه هنرمند. 20. 2-22. دهخدا، علی‌اکبر. (1395). لغت‌نامه دخدا. تهران: دانشگاه تهران. رامامورتی، آناندی. (1386). عکاسی مد. ترجمه حمیدرضا کرمی. حرفه هنرمند. 20. 28-38. سلطانی، پریسا. (1398). تحلیل نشانه‌شناسانه مد و تأثیرات آن در فروش اینترنتی پوشاک. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. تهران: دانشگاه علم و فرهنگ تهران. دانشکده هنر و معماری. استاد راهنما: جواد علی‌محمدی اردکانی. قربانی، محدثه. (1398). مطالعه سیر تحول عکاسی مد در ایران از سال 1385 تا 1395. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. تهران: دانشگاه سوره. دانشکده هنر. استاد راهنما: هادی آذری ازغندی. مگیاتو، ریکاردو. (1399). عکاسی مد. ترجمه مینا ملاحسنی. تهران: آذرفر. مهجوری، طوبی. (1401). سیر تحول جایگاه زن در عکاسی مد. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. تهران: دانشگاه هنر تهران. پردیس بین‌المللی فارابی. استاد راهنما: رضا نبوی. هاتفی کوشا، مریم. (1396). بررسی تأثیر روش بازنمایی عکاسی مد متداول در غرب بر عکاسی مد اینستاگرامی در ایران. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. تهران: دانشگاه هنر تهران. پردیس بین‌المللی فارابی. استاد راهنما: سید مهدی مقیم‌نژاد حسینی. هوشنگ‌نژاد، مریم. (1398). بررسی رویکردهای عکاسی مد ایران بعد از انقلاب اسلامی 1357. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. تهران: دانشگاه هنر تهران. دانشکده هنرهای کاربردی. استاد راهنما: سید مهدی مقیم‌نژاد حسینی.
تعداد بازدید از مقاله : 54
تعداد دانلود فایل : 29

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید