ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد فروردین 1402 ، شماره 5 , 2

A Critical Analysis of Robert Doisneau’s Photography based on the Definition of Humour from Ubayd Zakani’s Perspective




نویسندگان :
لیلا سالک قلعه حسن1،
موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری(مسئول)1
تعداد صفحات : 25
چکیده :

طنز یکی ازگونه‌های ادبی زبان است که اساس آن بر تضاد و ناهماهنگی با نظام و قراردادهای ذهنی مخاطب بنا شده است. طنزپرداز با نیتی اصلاح‌گرانه، کاستی‌ها و معایب جنبه‌های مختلف زندگی را به شیوه مضحک و مبالغه‌آمیز به نمایش درمی‌آورد. روبر دوآنو فرانسوی که در دهه ۱۹۳۰ با استفاده از دوربین عکاسی لایکا در خیابان‌های پاریس عکاسی می‌کرد. او یکی از معروفترین و تأثیرگذارترین عکاسان قرن بیستم و به همراه آنری کارتیه-برسون از پیشگامان فوتوژورنالیسم به‌شمار می‌آید. او با نگاهی ظریف و گاهی حاکی از طنز و سرخوشی به زندگی روزانه در پاریس و حومه آن به همراه دیگر عکاسان خیابانی وضعیت اجتماعی پاریس را به صورت مستندگرایانه به تصویر می‌کشیدند.بر اساس مطالبی که بیان شده است، در این پژوهش، به بررسی تعاریفی از طنز و انواع آن در طنز می‌پردازم. همچنین به تجزیه و تحلیل از آثار عکاسی هنرمند روبر دوآنو پرداخته می‌شود. عکاسی طنز از دیدگاه نظریه‌پردازان طنز درک و خلق تصویر هنرمندانه و نقادانه‌ جهانی سراسر متناقض و متضاد، در قالبی نیشخندآمیز است؛ بی‌آن‌که عکاسان طنز و طنزپردازان، دمی کهنه‌گی و فنا را در ذات هر نوآمده فراموش کند. از این‌رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و پاسخ به این سوال است که چگونه می‌توان با واکاوی طنز در عکس‌های روبر دوآنو، از دیدگاه عبید زاکانی تعریفی بر مبنای طنز ارایه داد؟



چکیده انگلیسی :

Humour is one of the types of literary language that is based on contradiction and incompatibility with the system and mental conventions of the audience. With a reformist intent, the satirist shows the flaws and inconveniences of different aspects of life ridiculously and exaggeratedly. French photographer Robert Doisneau, who used a Leica camera in the street in the 1930s (Robert Doisneau) took pictures in Paris. He is one of the most famous and influential photographers of the twentieth century and is regarded as one of the pioneers of photojournalism with Henri Cartier-Bresson. They painted Paris in documentary form. Based on the content that has been declared, in this research I will review the definitions of humor and its types in humorous photography. In addition, the analysis of the works of satirical photography by the artist Robert Doisneau is done. Satirical photography from the point of view of satirical theorists is the understanding and creation of an artistic and critical image of the world, which is completely contradictory and contradictory, in a humorous format, without which satirical photographers and satirists, To forget the oldness and decay like every newcomer Therefore, the main goal of the current research are to examine and answer the question of whether it is possible to provide a definition based on humor by analyzing the bitterness in Robert Doisneau’s photographs from Ubayd Zakani’s point of view.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : طنز، واکاوی تلخند، روبر دوآنو، عبید زاکانی
کلمات کلیدی انگلیسی: humor, analysis of bitterness, Robert Doisneau, Obaid Zakani
مراجع :
آرین پور، یحیی. (1377). از صبا تا نیما. تهران: زوار. دهخدا، علی اکبر. (1388). چرند و پرند. تهران: نیک فرجام. نیاز، باباتبار. (1392). بررسی طنز در نقاشی اروپا از رنسانس تا پایان قرن نوزدهم (مطالعه موردی: رئالیسم اجتماعی)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس. جنسن، هورست‌وولدمار. (1377). کتاب عکاسی قرن بیستم. ترجمه حسین نیر. تهران: فرآیند. بتس، ویلفرید. (1398). کتاب نقره‌ای: تاریخ فشرده عکاسی. تهران: حرفه هنرمند.
تعداد بازدید از مقاله : 104
تعداد دانلود فایل : 18

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید