Analysis of the War Documentary Film “Counterattack on the 4th Day” from the Point of View of Photographic Aesthetics
فیلم مستند پاتک روز چهارم، دومین قسمت از مجموعه مستند روایت فتح است که در چهارمین روز عملیات والفجر8 در یکی از محورها که دشمن اقدام به پاتک (ضدحمله) میکند توسط مصطفی دالائی بهعنوان کارگردان و فیلمبردار و سعید فراقی داریان بهعنوان صدابردار و محمد اخوان بهعنوان دستیار فیلمبردار گرفته میشود و توسط مرتضی آوینی تدوین و صداگذاری میشود. در این مقاله به صورت مختصر و مفید به تحلیل و بررسی چند عکس منتخب از صحنههای این فیلم با رویکرد زیباییشناسی پرداخته میشود. روش تحقیق مبتنی بر شیوه توصیفی- تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات بهصورت ترکیبی از شیوه کتابخانهای و مصاحبه است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که اولا در تمام جنگهای رخ داده در طول تاریخ، کمتر عکاس و فیلمبرداری دیده شده که در حین عملیات و در محاصره دشمن که هر لحظه امکان کشته شدن یا اسارتشان میرفت، بتواند واقعیتهای جنگ و زندگی رزمندگان ایرانی و مقابله با دشمن را بهطور مستقیم به تصویر بکشد. دوم اینکه حضور گروه فیلمبرداری در این معرکه سبب شده تصاویر خاص از حالات و روحیات رزمندگان ایرانی در شرایط محاصره ضبط و ثبت شود که بیتردید برگی شفاف برای تاریخ کشور ایران است. سوم اینکه در خلال تهیه چنین عکس و فیلمهایی تعداد زیادی از عکاسان و اکیپهای فیلمبرداری مجروح شدند و یا به شهادت رسیدند و در این مجموعه دو تن از دستیاران فیلمبردار و نیز فیلمبردار دچار مجروحیت شدید شدند. به نظر میرسد ضبط و ثبت شفاف و دقیق اینگونه فیلمها و عکسهای مستند بحران (جبهه و جنگ) و حالات خاص رزمندگان، میتواند برای محققانی مثل روانشناسان، جامعهشناسان و... بسیار قابل تامل و کاربردی باشد. با توجه به اتفاقات رخ داده برای فیلمسازان، مجموعه روایت فتح میتواند در راستای ساخت فیلمهای جنگی، از این هنرمندان و اتفاقاتی که برایشان رخ داده است، مجموعهای تلویزیونی یا فیلم سینمایی بسازد، تا هم به نوعی از این هنرمندان یاد شود و هم مردم را با عکاسی و فیلمبرداری بحران و سینمای اشراقی آشنا سازند.
The documentary film Counterattack on the 4th Day is the second part of the documentary series on Chronicles of Victory, which is on the fourth day of Operation Wal-Fajr 8 in one of the axes where the enemy conducts a Patak (counter-attack) by Mustafa Dalai as the director and cameraman, Saeed Faraghi Darian as the sound operator, and Mohammad Akhwan as the director. The assistant cameraman is filmed and staged and interpreted by Morteza Avini. In this article, a few pictures chosen from the scenes of this film are analyzed and analyzed in a brief and useful way with an aesthetic approach. The research method is based on the descriptive-analytical method and information gathering is a combination of the library and interview method. The results of this research show that, first of all, in all the wars that have occurred throughout history, few photographers and videographers have been seen who could capture the realities of war and the lives of Iranian warriors during operations and under the siege of the enemy, who could be killed or captured at any moment. Attract the enemy direct. Second, the presence of the film crew in this battle caused special images of the moods and modes of Iranian soldiers to be captured and recorded, which is undoubtedly a clear page for the history of Iran. Thirdly, during the preparation of such photos and videos, a large number of photographers and film crews were injured or martyred, and in this series, two of the cameraman’s assistants and the cameraman were seriously injured. It seems that the clear and accurate recording and recording of such documentary films and photos of the crisis (front and war) and the special status of the fighters can be very useful for researchers such as psychologists, sociologists, etc. Considering the events that have happened to the filmmakers, Chronicles of Victory collection can make a television series or a movie about these artists and the events that happened to them, to somehow remember these artists and the people. Familiarise yourself with crisis photography and filming and Ishraghi cinema.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1