Examining Aesthetic Topics in Fashion and Clothing Design Leads to Bio-sustainable Approaches
جستار حاضر بنای آن دارد که با تکیه بر سنخ وجودی تجربه زیباییشناسی و حکم زیباییشناختی، رویکرد زیست پایدار را در مقوله لباس، تجربه و حکم را به عنوان محور اصلی تبیین قرار داده و از این طریق، بحث را از چالشهای حاکم رها سازد و سپس با پرداختن به جایگاه معرفت در تجربه زیبایی شناختی، به تعریفی متناسب با رابطه امروز بشر با عالم هنر در زمینه طراحی مد نایل شود. زیست پایدار جنبشی است که فعالیتش را براي دفاع از محیط، از قرن هجدهم در اروپا آغاز کرد و با اندیشه برابريطلبی، آزاديخواهی و دفاع از حقوق زیست محیطی از اواخر دهه 1960 به این طرف، به صورت جدي در طراحی مد رایج شد. طراحى منسوجات یک عرصه زیبایىشناسى متغیر و مبتنى بر جایگزینى مداوم طراحىهاى جدید با هدف بهرهبردارى اقتصادى است. اما امروزه توجه به حفظ محیط زیست و بهرهبردارى از منابع، به یک چالش مهم در مسیر تداوم حیات انسانى بدل شده و در حوزه منسوجات، جایگزین نمودن مواد قابل بازیافت، مواد بادوام و استفاده از شیوههاى تولید منطبق بر معیارهاى زیست محیطى و... به عنوان جایگزینى براى تولید متداول و به چالشى نوین در حوزه طراحى و زیبایىشناسى مطرح شدهاست. در این راستا، مجموعه اى از طراحان براى تحقق این امر، به روشهاى نوینى براى طراحى منسوجات همچون بهرهبردارى از مواد طبیعى و بازیافتى و استفاده مجدد از منسوجات مستعمل روى آوردهاند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف دستیابى به معیارهاى زیبایىشناسانه منسوجات زیست پایدار، به بررسى نظریههاى حاکم بر این حوزه پرداخته و با روش توصیفى- تحلیلى و منابع کتابخانهاى، درصدد ارایه معیارهاى منتج از این شیوه طراحى برآمدهاست. بررسى تجارب طراحى به این شیوه در دوران اخیر، حاکى از آن است که این راهبرد، با نگرشهاى اخلاقى و طرح پدیدارشناسانه مفهوم زیبایى، درصدد توسعه تجارب شخصى مصرفکننده از طریق آشنایىزدایى، دگردیسى ارزشها، توجه به ارزشهاى فرهنگى و طرد زیبایى سوداگرایانه است.
The present essay is based on the foundation of the existence of aesthetic experience and aesthetic judgment, putting the sustainable approach in the category of clothing, experience, and judgment as the main axis of explanation and in this way, freeing the discussion from the prevailing challenges and then By addressing the place of knowledge in the aesthetic experience, a definition suitable for today’s human relationship with the world of art in the field of fashion design will be reached. Sustainable living is a movement that began its activity to defend the environment in the 18th century in Europe, and with the idea of egalitarianism, libertarianism, and the defense of environmental rights, it became popular in fashion design from the late 1960s onwards. Textile design is a changing field of aesthetics that relies on the constant replacement of new designs with the objective of economic exploitation. But today, attention to preserving the environment and utilizing resources has become an important challenge in the path of human life continuity, and the field of textiles, replacing recyclable materials, durable materials and using production methods that comply with environmental standards and... It has been proposed as an alternative to traditional production and a new challenge in the area of design and aesthetics. Designers have turned to new methods for designing textiles, such as using natural and recycled materials and reusing used textiles. Therefore, to achieve the aesthetic criteria of bio-sustainable textiles, the current research has investigated the theories governing this field and with the descriptive-analytical method and library resources, it is trying to present the criteria resulting from this design method. Examining the experiences of designing in this way in recent times shows that this strategy, with ethical attitudes and phenomenological design of the concept of beauty, seeks to develop the personal experiences of the consumer through defamiliarization, transformation of values, attention to cultural values, and the rejection of speculative beauty.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1