ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد اردیبهشت 1402 ، شماره 6 , 2

Investigating the Key Position of the Lion as an Element in the Totality of Iranian Art Culture Based on a Topological Approach




نویسندگان :
رهام امیرپور امرائی1، محمد رضا شریف زاده2، ابوالفضل داودی رکن آبادی3، پژمان دادخواه4،
دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی(مسئول)1، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی2، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد3، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری4
تعداد صفحات : 65
چکیده :

یکی از پرتکرارترین کلماتی که ایرانیان همیشه سعی در تعمیم دادنش به بسیاری مباحث داشته و دارند، کلمه شیر است. چیزی که در بحث جناس در ادبیات به نمودهای بسیاری راه یافته، ولی در تلخ‌ترین اتصالات هم مجدد وی دارای جایگاهی ارزشمند است؛ حتی کسی که صحنه شکار کردن یک شیر را می‌بیند، در برابرش یا سکوت کرده یا از ابهتش می‌گوید؛ در حالی که اگر امر کشتار توسط حیوان یا موجود دیگری صورت می‌گرفت، سریع وی را محکوم می‌کردیم. پس این بود که با رویکردی تیپولوژیک سعی بر آن داشتیم تا حدی علت این نوع تکرر و ارزش‌گیری را در عالم هنر با علم مشخص‌تر سازیم. هدف در این پژوهش، علاوه بر آن‌چه ذکر شد، با نگاهی آینده‌نگر به جایگاه شیر در اعتبار فرهنگ ایرانی (به ویژه) این مضمون را که اصل خلاقیت کار ما است، همیشه رک بیانه داریم، اما پیشینه کار را بسی مدیون صدرالدین طاهری و آرتور پوپ هستیم. همچنین در این پژوهش، از منابع کتابخانه‌ای و تجارب میدانی بهره برده و جنبه عملکرد کیفی ما بر رکنی توصیفی-تحلیلی استوار است. باشد که در پایان قطره‌ای از فرهنگ از دست رفته را با سمبول‌هایی که باقی مانده مصون داشته و در تعالی با دیدی نو شاید با اتکا بر نشانه و کهن‌الگوهایمان بتوانیم در مبحث هنر درمانی حتی بابی جد به نام نشانه درمانی ایرانی داشته و پایدار بماند، امید که مفید واقع گردد.



چکیده انگلیسی :

The word ‘lion’ is a word that Iranians have always tried to generalize to many topics. While puns in literature have been discussed in many ways, they still hold a valuable place in his most bitter connections. Even the person who sees the scene of hunting a lion, either remains silent before it or talks about its majesty; Whereas if the killing was done by an animal or another creature, we would quickly condemn him. Thus, with a typological approach, we attempted to clarify the reason for this kind of repetition and evaluation in the world of art and science. The purpose of this research, in addition to what was mentioned, with a forward-looking view of the place of the lion in the validity of Iranian culture (in particular), we always express this theme, which is the essence of creativity of our work, but the background of the work owes a lot to Sadruddin Taheri and Arthur We are Pope. The use of library resources and field experiences was utilized in this research, and our qualitative performance is based on a descriptive-analytical element. May, a drop of the lost culture, be preserved with the remaining symbols, and in the excellence with a new vision, maybe by relying on our symbols and archetypes, we can even have an ancestor called Iranian symbol therapy in the subject of art therapy and it will remain stable, hope. To be beneficial.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : شیر، نماد، اسطوره، تیپولوژی، صنایع دستی، روح هنر
کلمات کلیدی انگلیسی: lion, symbol, myth, typology, handicrafts, soul of art
مراجع :
اختصاصی، مصطفی. (1400). مهرهای ایران در دوران تاریخی. تهران: پازینه. اپهام پوپ، آرتور. (1399). شاهکارهای هنر ایران. ترجمه پرویز ناتل خانلری. تهران: علمی فرهنگی. جابز، گرتود. (1400). فرهنگ سمبل‌ها، اساطیر و فولکلور. ترجمه محمدرضا بقاپور. تهران: اختران. حکم آبادی، عارفه سادات؛ خزایی، محمد و احمدپناه، سید ابوتراب. (1394). «بررسی نقوش پارچه‌های سامانی». پژوهشنامه خراسان بزرگ. 6(20). شریعت زاده، علی اصغر. (1393). سکه‌های ایران زمین (از دوره هخامنشی تا پایان دوره پهلوی). تهران: پازینه. صابری، نسترن و مافی تبار، آمنه. (1399). «نمادشناسی نقوش جانوری در پارچه‌های مدالیونی عصر ساسانی (مورد مطالعاتی: قوچ، گراز، شیر، گوزن و فیل)». پژوهش هنر. 10(19). طاهری، صدرالدین. (1396). نشانه‌شناسی کهن الگوها (در هنر ایران باستان و سرزمین‌های همجوار.تهران: شورآفرین. کرتیس، جان و تالیس، نایجل. (1392). امپراتوری فراموش شده جهان پارسیان باستان. ترجمه فرخ مستوفی. تهران: آمه. مرزبان، پرویز و معروف، حبیب. (1392). فرهنگ مصور هنرهای تجسمی. تهران: سروش. میرشکاری، جواد. (بی‌تا). فرهنگ واژه‌‌های مصوب فرهنگستان (دفتر یازدهم). تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی. نوین فرح بخش، فریدون. (1394). راهنمای اسکناس‌های ایران. تهران: فرح بخش. نوین فرح بخش، فریدون. (1383). راهنمای تمبرهای ایران (قاجار-پهلوی-جمهوری اسلامی). تهران: فرح بخش.
تعداد بازدید از مقاله : 32
تعداد دانلود فایل : 25

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید