ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد اردیبهشت 1402 ، شماره 6 , 2

Analysis of the Fictionalisation of the Ring Image in Ascension




نویسندگان :
مریم کیان اصل1،
پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری(مسئول)1
تعداد صفحات : 87
چکیده :

معراج ماجرای عروج رسول اکرم از مسجد الاقصی به آسمان‌ها است. در گروهی از نگاره‌ها که از معراج به تصویر کشیده شده، در برخی از آن‌ها پیامبر انگشتری را به سوی شیری غران پیش برده‌است گویا که قصد اهدای آن را به او دارند. از آن‌جا که در منابع معتبر اسلامی (شیعه و سنی) به حضور امام علی در معراج اشاره نکرده‌است، پس چگونه نگارگران ترغیب به خلق صحنه انگشترسپاری شدند؟ این نگاره‌ها، بدون داشتن پیشینه مکتوب و حتی احادیث معتبر به تصویر کشیده شده‌اند. این شیوه جانشینی نشانه‌ها در متن‌های تصویری (معراج نگاره‌ها)، به آداب اهدای حلقه قدرت به نشانه تعهد می‌تواند به صورت نمادین از فردی به فرد دیگر بسپارد. در این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی انجام و اطلاعات آن به شیوه کتابخانه‌ای جمع‌آوری شده‌است، ابتدا نگاره‌های معراج که عناصر علاوه بر تصویر پیامبر و براق، نگاره شیر و انگشتر هم در آن‌ها به تصویر کشیده شده و به اعطای انگشتر اشاره دارد، جمع‌آوری شده و سپس متون مذهبی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این عناصر تصویری اشاره داشته‌اند، مطالعه و بررسی شده‌اند. به نظر می‌رسد شیعیان ایران، آن‌چه را در غدیرخم اتفاق افتاد و نادیده انگاشته شد، در مصورسازی معراج، جبران کردند تا پیمان ولایت علی را آسمانی اعلام کنند.



چکیده انگلیسی :

The story of Ascension revolves around the ascension of the Holy Prophet from Al-Aqsa Mosque to heaven. In some of the pictures depicting the ascension, the Prophet has positioned a ring towards Shiri Gharan, as if they intend to give it to him. The painters were encouraged to create the ring scene because authentic Islamic sources (Shia and Sunni) did not mention Imam Ali’s presence in Ascension. No written background or authentic hadiths are present in these pictures. This way of substituting signs in pictorial texts (ascension paintings), the rituals of donating a ring of power as a sign of commitment can be handed down symbolically from one person to another. In this research, which was conducted by descriptive-analytical and comparative methods, information was collected in a library manner, firstly, the images of the Ascension, in which the elements besides the image of the Prophet, and Baraq, the image of a lion and a ring are also depicted and given to the ring refers to, collected and then religious texts that directly and indirectly refer to these visual elements have been studied and analyzed. It seems that the Iranian Shiites compensated for what happened at Ghadir Kham and were ignored, describing the ascent, to declare the province of Ali as celestial.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : انگشترسپاری، معراج‌نامه‌، نشانه استعاره‌ای، تقابل جانشینی
کلمات کلیدی انگلیسی: ring delivery, ascension, metaphorical sign, opposition of succession
مراجع :
بختورتاش، نصرت الله. (1383). تاریخ پرچم ایران از باستان تا امروز. تهران: بهجت. بوذری، علی. (1389). قضای بی‌زوال: نگاهی تطبیقی با تصاویر چاپ سنگی. تهران: دستان. بهار، مهرداد. (‌1383). از اسطوره تا تاریخ. تهران: چشمه. بهارلو، علیرضا و فهیمی فر، علی اصغر. (1396). «عناصر زیبایی‌شناختی در دیوارنگاره‌های قاجاری معراج پیامبر,»، فرهنگ و ادبیات عامه. 13، 77-110. جوادی، شهره و آورزمانی، فریدون. (1388)، سنگ‌نگاره‌های ساسانی. تهران: بلخ. چندلر، دانیل. (1387). مبانی نشانه‌شناسی. ترجمه مهدی پارسا. تهران: سوره مهر. حسینی، مهدی. (1383). «فالنامه شاه تهماسب». هنرنامه. 23، 43-56. ستوده، منوچهر. (1351). از آستارا تا استرباد. ج2. تهران: آگاه. سجودی، فرزان. (1393). نشانه‌شناسی‌کاربردی. تهران: علمی. سیف، هادی. (1371). نقاشی پشت شیشه. تهران: سروش. سیف، هادی. (1376). نقاشی روی کاشی. تهران: سروش. سیف، هادی. (1383). سوته‌دلان نقاش. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. شاردن، ژان. (1350). سیاحت‌نامه شاردن. ترجمه محمد عباسی. تهران: امیرکبیر. شین دشتگل، هلنا. (1389). معراج‌نگاری نسخه خطی تا نقاشی‌های مردمی با نگاهی بر پیکرنگاری حضرت محمد,. تهران: علمی و فرهنگی. صدرحاج سید جوادی، احمد و دیگران. (1372). دایرة‌المعارف تشیع. ج۲. تهران: بنیاد خیریه و فرهنگی شط. کیان، مریم. (1394). «روایت انگشترسپاری پیامبر به حضرت علی در برخی معراج نگاره‌ها». مجموعه مقالات همایش ملی میراث روایی. به کوشش مریم نعمت طاوسی. تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری. 351-376. مجلسی، محمدباقر. (1392). بحارالانوار. ج18. ترجمه گروه مترجمان. کتاب دیجیتال به شماره 14777. تهران: مرکز تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان و نهاد کتابخانه‌های عمومی. موسوی، سیدرسول و سرفراز، علی اکبر. (1396)، نقش برجسته‌های ساسانیان. تهران: سمت. هینتس، والتر. (1383). دنیای گمشده عیلامی. ترجمه فیروز فیروزنیا. تهران: علمی و فرهنگی.
تعداد بازدید از مقاله : 42
تعداد دانلود فایل : 41

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید