Analysis of the Fictionalisation of the Ring Image in Ascension
معراج ماجرای عروج رسول اکرم از مسجد الاقصی به آسمانها است. در گروهی از نگارهها که از معراج به تصویر کشیده شده، در برخی از آنها پیامبر انگشتری را به سوی شیری غران پیش بردهاست گویا که قصد اهدای آن را به او دارند. از آنجا که در منابع معتبر اسلامی (شیعه و سنی) به حضور امام علی در معراج اشاره نکردهاست، پس چگونه نگارگران ترغیب به خلق صحنه انگشترسپاری شدند؟ این نگارهها، بدون داشتن پیشینه مکتوب و حتی احادیث معتبر به تصویر کشیده شدهاند. این شیوه جانشینی نشانهها در متنهای تصویری (معراج نگارهها)، به آداب اهدای حلقه قدرت به نشانه تعهد میتواند به صورت نمادین از فردی به فرد دیگر بسپارد. در این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی انجام و اطلاعات آن به شیوه کتابخانهای جمعآوری شدهاست، ابتدا نگارههای معراج که عناصر علاوه بر تصویر پیامبر و براق، نگاره شیر و انگشتر هم در آنها به تصویر کشیده شده و به اعطای انگشتر اشاره دارد، جمعآوری شده و سپس متون مذهبی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این عناصر تصویری اشاره داشتهاند، مطالعه و بررسی شدهاند. به نظر میرسد شیعیان ایران، آنچه را در غدیرخم اتفاق افتاد و نادیده انگاشته شد، در مصورسازی معراج، جبران کردند تا پیمان ولایت علی را آسمانی اعلام کنند.
The story of Ascension revolves around the ascension of the Holy Prophet from Al-Aqsa Mosque to heaven. In some of the pictures depicting the ascension, the Prophet has positioned a ring towards Shiri Gharan, as if they intend to give it to him. The painters were encouraged to create the ring scene because authentic Islamic sources (Shia and Sunni) did not mention Imam Ali’s presence in Ascension. No written background or authentic hadiths are present in these pictures. This way of substituting signs in pictorial texts (ascension paintings), the rituals of donating a ring of power as a sign of commitment can be handed down symbolically from one person to another. In this research, which was conducted by descriptive-analytical and comparative methods, information was collected in a library manner, firstly, the images of the Ascension, in which the elements besides the image of the Prophet, and Baraq, the image of a lion and a ring are also depicted and given to the ring refers to, collected and then religious texts that directly and indirectly refer to these visual elements have been studied and analyzed. It seems that the Iranian Shiites compensated for what happened at Ghadir Kham and were ignored, describing the ascent, to declare the province of Ali as celestial.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1