ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد خرداد 1402 ، شماره 7 , 2

The Effect and Analysis of Color in the Design of the User Interface of Iranian Social and Cultural Applications (Android 2017-2018)




نویسندگان :
صالحه السادات هدایتی1، صدیقه قاریان2، بهنام زنگی3،
موسسه آموزش عالی رسام(مسئول)1، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات2، دانشگاه تربیت مدرس3
تعداد صفحات : 17
چکیده :

امروزه گستردگی رسانه‌های دیجیتال در نرم‌افزار‌های موبایل، به کاربران این امکان را داده‌است که تبادلات اطلاعات آسان و در‌دسترس باشد. با توجه به این مسئله که موفقیت یک مجموعه‌ کسب‌ و‌کار بستگی به جذابیت رابط‌کاربری و میزان رضایت‌مندی کاربر از تجربه کاربری دارد، در دهه اخیر تولیدات نرم‌افزارهای ایرانی با اقبال کمی روبه‌رو بوده و بعضا از گردونه رقابت حذف می‌گردند. هدف این پژوهش، بررسی ساختار رنگ رابط کاربری استاندارد، کاربردی و متناسب با پسند فرهنگ ایرانی می‌باشد. در این راستا، برای مطالعه آن‌چه تاکنون در دنیای توسعه‌دهندگان و طراحان رابط کاربری گذشته‌است، می‌بایست با پایش تولیدات دیجیتال و مباحث اصولی در طراحی اختصاصی نرم‌افزار بررسی و کنکاش انجام داده تا بتوان شاخص مناسبی برای شناسایی و یافتن راهکارهای اصولی مشخص نمود. طراح رابط گرافیکی می‌کوشد تا هنر را با تکنولوژی درآمیخته و عناصر بصری را نوعی چیدمان کند تا علاوه بر سادگی، زیبا و چشم‌نواز باشد. هدف از پژوهش حاضر، دست‌یابی به الگویی نسبی، که بتواند شاخص عملکردی رنگ را در حوزه طراحی رابط کاربری نرم‌افزارهای تلفن همراه را کامل‌تر کرده و کاستی‌ها و بخش‌های مثبت آن را به نمایش بگذارد. این سوال مطرح خواهد بود که چه طیفی از رنگ‌ها در نرم‌افزار‌های اجتماعی و فرهنگی غالب‌تر است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی - تحلیلی است. شیوه گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی، مشاهده‌اي صورت پذیرفته‌است. در نهایت، با جمع‌بندی مطالب بررسی شده به رویکرد رنگ‌شناسانه، مبتنی بر محتوا رسیده و با حفظ هویت ایرانی چه از طریق ارایه رنگ، فونت و نقش‌مایه‌های بومی می‌توان بستری از یک بنیاد ملی ارایه نمود که جدا از مباحث داده و اطلاعات در بحث نمای بصری و محیط کاربری، پرهیز از تکرار مکررات نرم‌افزاری بروز و کاربرپسند ارایه نمود.



چکیده انگلیسی :

Today, the diffusion of digital media and the use of information and its technologies, in particular in mobile applications, have enabled users to make the exchange of information very close and accessible. Since the success of a business set depends on the type of user interface and user satisfaction, the purpose of this study is to examine the structure of a standard, ideal and at the same time practical user interface, as well as appropriate to the Iranian culture. In this regard, to study what has happened in the world of developers and UI designers so far, it is necessary to monitor digital products and principles in the specific design of the application to explore to determine a suitable indicator to identify and find principled solutions. The graphic interface designer tries to combine art and technology and arrange the visual elements in a way that is both simple and beautiful, while also being eye-catching. The purpose of this study is to provide a general that can complete the policy and performance index of a graphic designer in the field of software design and show its strengths and weaknesses. What colors are more prevalent in social and cultural applications will be the topic of the question. The research method of this research is descriptive-analytical, through which the history of the research, the description of sources and cases and their analysis are examined. The method of collecting information is through libraries and observations.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : رنگ، رابط کاربری، برنامه کاربردی، رسانه‌های دیجیتال
کلمات کلیدی انگلیسی: color, user interface, application, digital media
مراجع :
ايتن، یوهانس. (1365). كتاب رنگ. ترجمه محمدحسين حليمي. تهران: طبع و نشر. حلیمی، محمدحسین. (1391). اصول و مبانی هنرهای تجسمی: زبان، بیان، تمرین، تهران: احیاء کتاب. درودی، فریبرز. (1389). «راهبردهای موثر در بهره‌گیری از نشان‌گرها، نمادها، در طراحی رابط کاربری». مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. (84). رشید شمالی، شیما. (1392). بررسی تاثیر فاکتورهای طراحی وب‌سایت بر اعتماد و وفاداری مشتریان در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات. دانشکده آموزش‌های الکترونیکی. دانشگاه شیراز. رهبر، فاطمه. (1394). اینترنت، گرافیک، طراحی خوب. پایان‌نامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری.دانشکده هنر و معماری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. عباس‌پور، جواد. (1388). «ارزیابی مکاشفه‌ای: روش کیفی برای ارزیابی رابط کاربر وب سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی». كتابداري و اطلاع‌رسانی. 12(47). فتاحی، رحمت‌الله و زره‌ساز، محمد. (1385). «ملاحظات اساسی در طراحی رابط کاربر نظام‌های رایانه‌ای و پایگاه‎های اطلاعاتی». کتاب، (50). فرهاد، فرنیا. (1394). بررسی سبک و زبان‌های مختلف در طراحی رابط کاربری، ارایه سبک جدید در طراحی رابط کاربری نرم‌افزارها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری. دانشکده هنر و معماری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. مصریان، علی. (۱۳۹۶). هنرهای دیجیتال و قاره‌های ششم. تهران: سیمای شهر. مولايي، زهرا. (1394). مطالعه توصيفي اپليكيشن‌هاي تلفن همراه ايراني. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. Diane, Cerra. (2005). User Interface Design and Evaluation. New York: Elsevir. Hsieh, Yi-Ching; Chiu, Hung-Chang; Tang, Yun-Chia and Lee, Monle. (2018). “Do colors change realities in online shopping?”. Journal of Interactive Marketing. Elsevir. Schlatter ,Tania and Levinson, Deborah. (2013). Visual Usability Principles and Practices for Designing Digital Applications. from the British Library,chaina. Traetteberg, Hallvard. (2002). Model-based user interface design. Faculty of Information Technology, Mathematics and Electrical Engineering. Norwegian University of Science and Technology. websolutions.com cafebazaar.ir
تعداد بازدید از مقاله : 29
تعداد دانلود فایل : 22

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید