ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد خرداد 1402 ، شماره 7 , 2

A Comparison of the Metaphorical Concept of Love in Ghada Al-saman’s Poems from a Historicism and Mysticism Perspective




نویسندگان :
زینب حصاری نژاد1،
موسسه آموزش عالی فروس(مسئول)1
تعداد صفحات : 15
چکیده :

ادبیات و شعر شکلی از آفرینش هنری است و همچون دیگر اشکال هنر، برای بررسی و تحلیل مضامین آن می‌توان از رهیافت‌ها و روش‌های گوناگون استفاده نمود. نگاه به یک مسئله بر اساس چند روش، زاویه‌های پنهان مسئله را نمایان‌تر می‌کند و معرفت و شناخت جامع‌تری پدید می‌آورد و چه بسا نتایج متفاوتی را به همراه داشته باشد. تاریخی‌نگری و عرفانی دو رویکرد در متدلوژی و روش تحقیق پژوهش‌گران است که یکی بر اساس ریشه‌ها و تحولات تاریخی به بررسی موضوع می‌پردازد و درصدد بررسی عوامل تاریخی پیدایش یک موضوع است و دیگری با نگاهی عرفانی به هنر از جنبه حقیقت، خیال، تشبیه و بیان مفهوم عشق که ظهور و تجلی حسن و زیبایی است، به دنبال معنا بخشیدن به زبان رمزآلود هنر و هنرمند است. این مقاله با روش گردآوری اسنادی و تحلیل محتوا به بررسی مفهوم استعاری عشق در اشعار غاده السمان از دو منظر تاریخی‌نگری و عرفانی می‌پردازد. نوع مقاله توصیفی-تطبیقی است و تجزیه و تحلیل اطلاعات با رویکرد کیفی تفسیری انجام شده‌است. نتایج به‌دست آمده حاکی از آن است که از منظر تاریخی‌نگری با تکیه بر اجماع آرای مورخان هنر، مضامین موجود در اشعار السمان، متاثر از زمان و مکانی است که در آن زیسته و جهان‌نگری‌ای که نسبت به شرایط پیدا کرده‌است که کاملا با آرای تاریخی‌نگران مطابقت دارد. آن‌چه از منظرعرفانی دریافت می‌شود، آن است که عناصر شعری السمان برگرفته از جهان بینی و سلوک عرفانی ویژه او است که با ایجاد مفاهیم استعاره‌ای به آن تجسم خاص بخشیده‌است. عشق انسان به انسان، عشق ممکنات است و مجاز عرفانی است و این مفهوم استعاری عشق که درون‌مایه بسیاری از اشعار وی است، با آرای عرفا هم‌خوانی دارد. طبق تحلیل و دریافت نگارنده، از آن‌جا که السمان دلبستگی‌های عاشقانه‌اش را با عنصر خیال و نمادپردازی، آن‌چنان درهم آمیخته که از فراواقع‌گرایی به آن نمود واقعی بخشیده واحساس و ذوق و آشفته حالی‌اش شبیه کشف و مکاشفات عرفاست و عشق زمینی‌اش در مفهوم عشق حقیقی ترکیب شده‌است، در این خصوص، رویکرد عرفانی تفسیر بهتری ارایه می‌دهد.



چکیده انگلیسی :

Literature and poetry are forms of artistic creation, and like other forms of art, various research approaches and methods can be used to investigate and analyze their themes. By examining a problem through multiple methods, you can discover the hidden aspects of the problem and gain a more complete understanding, which could lead to various outcomes. Historicism and mysticism are two approaches in the methodology and research methods of researchers one of which examines the issue based on its roots and historical developments and it aims to investigate the historical factors of the emergence of a subject and the other with a mystical view of art from the aspect of truth, imagination, analogy, and expression of the concept of love which is the emergence and manifestation of goodness and beauty, it seeks to give meaning to the mysterious language of art and artist. This article explores the metaphorical concept of love in the poems of Ghada Al-Saman with the method of collecting documents and analyzing content from both historicism and mysticism perspectives. The essay is descriptive and comparative, and data analysis was done using an interpretive qualitative approach. The obtained results indicate that from a historicism point of view, relying on the consensus of art historians; The themes in Al-Saman’s poems are influenced by the time and place in which she lived and the worldview that she has found about the situation which is completely consistent with the historical voices of concern. What is perceived from a mystical perspective is that Al-saman’s poetic elements are derived from her special mystical worldview and conduct which has given it a special embodiment by creating metaphorical concepts. The love of man to man is the love of possibilities and it is permissible for mysticism and this metaphorical concept of love, which is the theme of many of her poems, is consistent with the opinions of mystics. According to the author’s analysis and perception; Al-saman mixed her romantic attachments with fantasy and symbolism so much that surrealism has given it a realistic appearance and her feelings, taste, and confusion are similar to the revelations of mystics and her earthly love is combined with the concept of true love; in this regard, the mystical approach offers a better interpretation.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : غاده السمان، تاریخی‌نگری، عرفان، عشق
کلمات کلیدی انگلیسی: Ghada Al-Saman, historicism, mysticism, love
مراجع :
استنفورد، مایکل. (1384). درآمدی بر تاریخ‌پژوهی. ترجمه مسعود صادقی. تهران: سمت. السمان، غاده. (1380). زنی عاشق در میان دوات.ترجمه:عبدالحسین فرزاد.تهران:چشمه. السمان، غاده. (1383الف). ابدیت، لحظه عشق. ترجمه عبدالحسین فرزاد. تهران: چشمه. السمان، غاده.(1383ب). غمنامه‌ای برای یاسمن‌ها. ترجمه عبدالحسین فرزاد. تهران: چشمه. السمان، غاده. (1399). عشق مجازی. ترجمه عبدالحسین فرزاد. تهران: چشمه. پازوکی، شهرام. (1382). «مقدماتی درباره مبادی عرفانی هنر و زیبایی در اسلام با اشاره به مثنوی معنوی». هنرهای زیبا. (15). 4-13. پازوکی، شهرام. (1390). «رویکرد عرفانی به هنر اسلامی». جستارهایی در چیستی هنر اسلامی (مجموعه مقالات و درس‌گفتارها). به اهتمام‌هادی ربیعی. تهران: فرهنگستان هنر. پروینی، خلیل و اسماعیلی، سجاد. (1390). «بررسی تطبیقی نوستالژی در شعر احمدعبدالمعطی حجازی و نادر نادرپور». نقد و ادبیات تطبیقی. 1(2). 41-70. خوش ضمیر، راضیه. (1396). «بررسی تطبیقی حسرت و ‌اندوه یادها در سروده‌های فروغ فرخزاد و غاده السمان». همایش ملی پژوهش‌های شعر فارسی. راودراد، اعظم. (1382). نظریه‌های جامعه‌شناسی هنر و ادبیات. تهران: دانشگاه تهران. ریفیودین، محمداویس. (1391). «پدیدارشناسی در تقابل با تاریخی‌نگری؛ مطالعه موردی موضوع امامت». امامت‌پژوهی.2(7). شجاری، مرتضی و نجف زاده، شهین. (1390). «عشق و رابطه آن با وجود از دیدگاه ملاصدرا». فلسفه و کلام. (30). گاتری، دبلیو.کی. سی. (1376).تاریخ فلسفه یونان: امپدوکلس. ترجمه مهدی قوام صفری. تهران: فکر روز. مدنی، نسرین. (1385). «ادبیات تطبیقی و تطبیق شعر معاصر عرب و شعر معاصر ایران غاده السمان».مطالعات ادبیات تطبیقی. (2). موسوی گیلانی، سیدرضی. (1390). درآمدی بر روش شناسی هنر اسلامی. قم: ادیان. موسوی گیلانی، سیدرضی. (1388). «رویکردهای تاریخی و فراتاریخی به هنر اسلامی». عصر آدینه.(3). موسوی گیلانی، سیدرضی. (1389). «مقایسه دو دیدگاه پدیدارشناسی و تاریخی‌نگری در بررسی هنر اسلامی». قبسات. 16(60). نصرتیان، رئوف و پازوکی، شهرام. (1401). «بازشناسی وکارآمدی روش تاریخی‌نگری در مطالعات اسلامی». پژوهش‌های عقلی نوین. 7(13). هاورز، آرنولد. (1382). فلسفه تاریخ هنر. ترجمه محمدتقی فرامرزی. تهران: نگاه.
تعداد بازدید از مقاله : 39
تعداد دانلود فایل : 11

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید