ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد مهر 1402 ، شماره 11 , 2



نویسندگان :
گلاره فرشچیان1، مهدی داودآبادی فراهانی2،
موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی(مسئول)1، دانشگاه صدا و سیما2
تعداد صفحات : 17
چکیده :

تبیین جایگاه و عملکرد کاتارسیس به مثابه رهایی حاصل از شناخت، در نمایشنامه‌های مدرن مبحث اصلی این مقاله است. امروزه که انسان مدرن مصائب بلایای طبیعی، جنگ، انقلاب، شیوع بیماری‌های گوناگون و رنج عشق را تجربه کرده و از سر گذرانده است، چگونه توسط تئاتر مدرن کاتارسیس به مثابه شناخت و معرفت را برای او حاصل می نماید و منجر به رهایی وی می‌گردد. یکی از اهداف اصلی تئاتر به عنوان یک هنر نمایشی، تسکین و رهایی مخاطب از طریق تجربه زیبایی‌شناختی مواجهه با کاتارسیس در حین تماشای درام است. نگارنده بر آن است تا با بررسی نمایشنامه کرگدن، نوشته اوژن یونسکو که عنوان پدر تئاتر نو را به خود اختصاص داده است به تبیین این مهم بپردازد. در نمایشنامه کرگدن، به عنوان نمونه‌ای کامل از یک نمایشنامه مدرن که توسط پدر نمایش نو نگاشته شده است، مخاطب با قوه تخیل نویسنده همراه شده و توسط تجربه حالت خلسه دیونوسی که به وسیله اصوات و تصاویر موجود در وی ایجاد گشته است، به جهان متافیزیکی دیونوسی سفر کرده که به فراغت و رهایی و در واقع معرفتی برای مقابله با زندگی پر اضطراب دست می‌یابد. این‌ها در واقع همان مضامینی هستند که آنتونن آرتو نیز که مانند یونسکو در پی بازگشتن به سرچشمه‌های تئاتر بوده، تحت عنوان تئاتر شقاوت بدان پرداخته است و در نتیجه، همان نحوه کارکرد کاتارسیس شناختی در نمایشنامه‌های مدرن نیز می‌باشد.



چکیده انگلیسی :

The purpose of this article is to explain the place and function of catharsis as a way to liberate knowledge in modern plays. Today, when modern man has experienced and gone through the sufferings of natural disasters, wars, revolutions, the spread of various diseases, and the suffering of love, how can catharsis be achieved by the modern theater as recognition and knowledge of him and lead to his liberation? The aesthetic experience of catharsis while watching a drama is one of the main goals of theater as a performance art, which aims to alleviate and liberate the audience. The author plans to explicate this problem by examining the play Rhinoceros, composed by Eugène Ionesco, who is regarded as the father of modern theater. The author’s imagination accompanies the audience in the Rhinoceros play, which is a perfect example of a modern play written by the father of the new play. The experience of the Dionysus trance state created by the sounds and images in it transports one to the metaphysical world. Dionysus traveled in search of freedom and liberation, but also to learn how to cope with a life filled with anxiety. Antonin Artaud, who, like Ionesco, sought to bring theater back to its original purpose, addressed these themes under the title of the theater of cruelty. As a consequence, cognitive catharsis operates in the same manner in modern plays.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : کاتارسیس، ادبیات نمایشی، کرگدن، اوژن یونسکو
کلمات کلیدی انگلیسی: catharsis, dramatic literature, rhinoceros, Eugène Ionesco
مراجع :
آرتو، آنتونن. (۱۴۰۰). تئاتر و همزادش. ترجمه نسرین خطاط. تهران: قطره. احمدی، بابک. (1374). حقیقت و زیبایی: درس‌های فلسفه‌ هنر. تهران: مرکز. ارسطو. (1372). پوئتیک «فن شعر». ترجمه عبدالحسین زرین کوب. تهران: بنگاه ترجمه و نشر. ستاری، جلال. (۱۳۷۸). آنتونن آرتو شاعر دیده‌ور تئاتر. تهران: نمایش. کاپلستون، فردریک. (1380). تاریخ فلسفه (جلد اول). ترجمه سیدجلال‌الدین مجتبوی. تهران: سروش؛ علمی و فرهنگی. کاپلستون، فردریک. (1387). تاریخ فلسفه (جلد هفتم). ترجمه داریوش آشوری. تهران: سروش؛ علمی و فرهنگی. محرمیان معلم، حمید. (1398). تراژدی: مجموعه مقالات. تهران: سروش. نوسباوم، مارتا. (1389). ارسطو. ترجمه عزت الله فولادوند. تهران: طرح نو. ویکاندر، متیو ایچ. (1373). اوژن یونسکو. ترجمه کاوه میرعباسی. تهران: کهکشان. هوروی، ربرت. (1374). نگاهی دیگر بر آوازه‌خوان طاس و درس. ترجمه جعفر توزنده‌جانی. تهران: کارنگ. یانگ، جولیان. (1395). فلسفه تراژدی از افلاطون تا ژیژک. ترجمه حسن امیری آرا. تهران: ققنوس. یونسکو، اوژن. (۱۳۷۰). نظرها و جدل‌ها. ترجمه مصطفی قریب. تهران: بزرگمهر.
تعداد بازدید از مقاله : 36
تعداد دانلود فایل : 17

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید