ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد مهر 1402 ، شماره 11 , 2

A Study of Education During Historical Periods and a Comparison of the Educational Objectives of Art in Education




نویسندگان :
شهرام بی‌باک1،
دانشگاه ایوان کی(مسئول)1
تعداد صفحات : 22
چکیده :

آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت) در ایران بر اساس دوره‌های تاریخی و بر مبنای حکومت‌های حاکم بر نواحی مختلف ایران صورت گرفته و این حکومت‌ها هم بر اساس عوامل مختلفی چون موقعیت سیاسی حکام، دین حاکم، حتی وضعیت کشورهای همجوار و... نوع آموزش و پرورش و اهداف آن را تغییر داده‌اند. به طور کلی، پیشینه تعلیم و تربیت یا همان آموزش و پرورش را می‌توان به ساخت ابزار توسط انسان‌های اولیه دانست، اما سابقه آن در ایران را به طور سنتی می‌توان قبل از حکومت مادها دانست که با تاسیس مدرسه دارالفنون وارد مرحله‌ی جدیدی می‌شود و یک نظام رسمی آموزش و پرورش در ایران آغاز می‌شود. در هر دوره تاریخی در ایران، بر اساس عوامل مختلفی همچون دین حاکم بر جامعه و... هم مواد درسی و هم اهداف آموزش و پرورش تغییر می‌کند. در این میان، دروس هنر متشکل از نقاشی، خطاطی و... هم از این امر مستثنی نبوده‌اند. این مقاله از نوع کیفی و تاریخی- مقایسه‌ای است و با روش گردآوری داده‌ها، با بررسی اسناد، مقالات و پژوهش‌ها قصد دارد مروری بر آموزش و پرورش در ادوار تاریخی بیندازد و هدف اصلی آن، تحلیل اهداف هنر در آموزش و پرورش در این ادوار تاریخی است.



چکیده انگلیسی :

Education and training in Iran are based on historical periods and on the ruling governments in different regions of Iran, and these governments are based on various factors such as the political position of the rulers, the ruling religion, and even the status of neighboring countries, etc. Education and its goals have changed. The development of tools by early humans can be seen as the foundation of education and training in general. Still, its history in Iran can traditionally be seen before the rule of the Medes, which entered a new stage with the establishment of the Dar al-Funun school and a system of Official education in Iran—in each historical period in Iran, based on various factors such as the religion ruling the society, both the curriculum and the goals of education change. Currently, art courses that include painting, calligraphy, and other forms of art have not been excluded from this. The type of article in this article is qualitative and historical-comparative. The method of data collection, by reviewing documents, articles, and research, intends to give an overview of education in historical periods, and its main goal is to analyze the goals of art in education in these historical periods.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : آموزش و پرورش، ادوار تاریخی ایران، آموزش هنر، اهداف هنر
کلمات کلیدی انگلیسی: education, historical periods of Iran, art education, art goals
مراجع :
اصیل، حجت. (1388). رساله‌های میرزاملکم خان ناظم الدله. گردآوری و مقدمه جحت الله اصیل.تهران: نی. امینی، ابراهیم. (1379). تعلیم و تربیت اسلامی. ج2. تهران: انجمن اولیا و مربیان. اوقانی، همدانی؛ کاظم پور، اسماعیل و غفاری، خلیل. (1396). «تأثیر برنامه درسی آموزش هنر دیسپلین محور بر تربیت هنری دانش آموزان دوره ابتدایی:. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی. (52). اولیویه، آنتوان گیوم. (1371). سفرنامه. ترجمه محمد طاهر میرزا. تهران: اطلاعات. آخوندزاده، میرزا فتحعلی. (1351). مقالات. گردآوری محمدباقر مومنی. تهران: آوا. آدمیت، فریدون. (1348). امیرکبیر و ایران. تهران: خوارزمی. آدمیت، فریدون. (1349). اندیشه‌های میرزا فتحعلی آخوندزاده. تهران: خوارزمی. آدمیت، فریدون و ناطق، هما. (1361). افکار اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در آثار منتشر نشده دوران قاجار. تهران: آگاه. بیژن، اسدااله. (1361). سیر تمدن و تربیت در ایران باستان. چاپخانه روستایی. بیژن، اسدالله. (1315). چشم انداز تربیت در ایران پیش از اسلام. تهران: اتحادیه. پولاک، یاکوب ادوار. (1368). سفرنامه پولاک (ایران و ایرانیان). ترجمه کیکاوس جهانداری. تهران: خوارزمی. تقی‌زاده، علیرضا. (1395). «نقش هنر در آموزش و پرورش کودکان دبستانی». کنگره بین‌الملی علوم اسلامی، انسانی. تهران. تکمیل همایون، ناصر. (1368). «آموزش عالی در ایران باستان». تحقیقات تاریخی. (1 و2). تکمیل همایون، ناصر. (1385). «آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان در عصر صفویه». پژوهشنامه تاریخ. (5). جهانیان، اردشیر. (1368). بیست و یک گفتار درباره پایه‌های دین زرتشتی. تهران: ماهنامه هوخت. حکمت، علیرضا. (1350). آموزش و پرورش در ایران باستان. تهران: موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی. درانی، کمال. (1378). تاریخ آموزش و پرورش ایران قبل و بعد از اسلام. تهران: سمت. دورانت، ویل. (1365). تاریخ تمدن، کتاب اول، بخش اول. ترجمه احمد آرام. تهران: انقلاب اسلامی. راعی گلوجه، سجاد و رحمانیان، داریوش. (1396). «سیاست و آموزش در دورۀ پهلوی دوم؛ بررسی موردی علل، چگونگی و فرایند تغییر مباحث و مصوبات شورای عالی فرهنگ: 1320-1322».تاریخ اسلام و ایران. 27(35). 57-80. راوندی، مرتضی. (1383). سیر فرهنگ و تاریخ تعلیم و تربیت در ایران و اروپا. تهران: نگاه. زمانی، کوروش. (1395). «بررسی تعلیم و تربیت در دوره صفویه». پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. 1(1 و 2). سلطان زاده، حسین. (1364). تاریخ مدارس ایران از عهد باستان تا تأسیس دارالفنون. تهران: آگاه. شعبانی ورکی، بختیار و محمدی چابکی، رضا. (1387). تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت. (4). 17-49. صدیق، عیسی. (1336). تاریخ و فرهنگ ایران. تهران: دانشگاه تهران. صفوی، امان الله. (1383). تاریخ آموزش و پرورش ایران از ایران باستان تا 1380 هجری شمسی. تهران: رشد. صنعتی زاده کرمانی، عبدالحسین. (1346). روزگاری که گذشت. بی‌جا: چاپخانه گیلان. طالبوف تبریزی، عبدالرحیم. (1357). آزادی و سیاست. به کوشش ایرج افشار. تهران: اداره کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر. فروغ، اعظم، علی شاهرودی. (1382). «تعلیم و تربیت در ایران باستان». فردوسی. (5). کسروی، احمد. (1369). تاریخ مشروطه ایران. تهران: امیرکبیر. گلشنی، فومنی، محمد رسول. (1386). جامعه‌شناسی آموزش و پرورش. تهران: دوران. گوتک، جرالد دال. (1935). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه محمدجعفر پاک سرشت. تهران: سمت. محمد الماسی، علی. (1378). تاریخ مختصر تحول تعلیم و تربیت در اسلام و ایران. تهران: رشد. محمد الماسی، علی. (1386). تاریخ آموزش و پرورش اسلام و ایران. تهران: امیرکبیر. مزارعی، عدنان. (1348). تاریخ اقتصادی و اجتماعی ایران از آغاز تا عهد صفویه. تهران: دهخدا. مشکور، محمد جواد. (1366). تاریخ ایران زمین. تهران: اشراقی. مطهری، مرتضی. (1376). خدمات متقابل اسلام و ایران. تهران: صدرا. معین، محمد. (1364). فرهنگ شش جلدی فارسی. تهران: امیرکبیر. ملک زاده، مهدی. (1363). تاریخ انقلاب مشروعیت ایران، ج1. تهران: علمی. مهر محمدی، محمود. (1383). چیستی، چرایی و چگونگی آموزش هنر. تهران: مدرسه. مهر محمدی، محمود و امینی، محمد. (1380). «طراحی الگوی مطلوب تربیت هنری در دوره ابتدایی». علوم انسانی. (11). نخستین، مهدی. (1379). تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: آتیه. ندایی، هاشم. (1372). فلسفه تعلیم و تربیت. ج1. تهران: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه. وکیلیان، منوچهر. (1378). تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران. تهران: پیام نور. هراتی، محمد مهدی. (1371). «جایگاه فراموش شده هنر در دوره ابتدایی». مجموعه مقالات سمپوزیوم جایگاه تربیت در آموزش و پرورش، تربیت. تهران.
تعداد بازدید از مقاله : 37
تعداد دانلود فایل : 26

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید