ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد مهر 1402 ، شماره 11 , 2

Examining Portraiture in Contemporary Iranian Painting Through the Lens of Shirer West’s Perspective




نویسندگان :
زهرا خراسانی1،
موسسه آموزش عالی فردوس(مسئول)1
تعداد صفحات : 14
چکیده :

نقاشی پرتره از قدیمی‌ترین انواع هنر است که شاید بتوان آغاز آن را از نخستین نگاره‌های غارنشینی برشمرد. در طول سالیان بسیار، سبک‌های مختلفی در این نوع هنر خود را معرفی کرده‌اند. از اوایل قرن ۱۵ میلادی، تغییرات بسیار بزرگی در تمام زمینه‌های فرهنگی به خصوص در هنر غرب به وجود آمد. انسان در نقاشی غرب با بینش جدیدی که در این دوره تاریخی به عنوان انسان‌گرایی مطرح شده بود، تجسمی دوباره پیدا کرد. پرتره‌نگاری نیز بخشی از هنرهای تجسمی محسوب می‌شد که روایت‌گر و نشان‌دهنده چهره انسان‌ها در طول سال‌ها تحول فرهنگ بشری بود. پرتره‌نگاری یکی از انواع نقاشی است که هدف آن تجسم بصری موضوع است و در قدیم بسیار شبیه به عکس‌های خانوادگی امروزی بوده؛ به نوعی تاریخ عمومی زندگی فردی را نه تنها به کسی که آن تاریخ را می‌داند، بلکه به بسیاری از افراد دیگر نمایش می‌دهد. پرتره‌نگاری تا به امروز بعضی از ویژگی‌های اساسی خود را حفظ کرده و بسیاری از کارکردهایش نیز دچار تغییر شده است. با این وجود، تا اواخر قرن بیستم، پرتره‌نگاری اصولاً یک پدیده غربی و بازتاب‌دهنده ویژگی‌های شخصی بود؛ به طوری که در بسیاری از دیگر فرهنگ‌ها این یک خصوصیت نامتعارف بوده است. با جهانی شدن فرهنگ غربی، پرتره‌نگاری دیگر محدود به دنیای غرب نمی‌شود و با گسترش جغرافیایی این فرهنگ ،پرتره‌نگاری نیز دچار تغییرات در زمینه‌های متفاوت شده است؛ به گونه‌ای که امروزه پرتره‌ها در رسانه‌های گوناگونی ایجاد می‌شوند و اهداف متفاوتی دارند. این پژوهش به روش توصیفی- ‌تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای و مشاهده آثار به سرانجام رسیده است. سوالات پژوهش عبارتند از پرتره چیست؟ کارکردهای پرتره چیست؟ قدرت و جایگاه پرتره چگونه است؟ که در این پژوهش به این موارد پرداخته می‌شود.



چکیده انگلیسی :

One of the oldest forms of art is portrait painting, which can be regarded as the beginning of the first cave paintings. Many different styles have been introduced into this type of art over the years. From the beginning of the 15th century, there were great changes in all cultural fields, especially in Western art, man was re-incarnated in Western painting with a new vision that was proposed as humanism in this historical period, portrait painting is also a part of It was considered visual arts that narrated and showed the face of people during the years of evolution of human culture. Portrait painting is one of the types of painting whose purpose is the visual representation of the subject, portrait painting in ancient times was very similar to today’s family photos and in a way, the general history of an individual’s life not only to the one who knows that history, but to many others. Displays other people. Until today, portraiture has kept some of its basic features and many of its functions have changed, however, until the end of the 20th century, portraiture was a Western phenomenon and reflected personal characteristics, so that in many other cultures This has been an unusual feature. With the globalization of Western culture, portraiture is no longer limited to the Western world, and with the geographical expansion of this culture, portraiture has changed different fields; In such a way that today portraits are created in various media and have different purposes. The descriptive-analytical method was used to complete this research, which is based on library studies and observations of the works. What is the definition of a portrait? This is the research question. What are the functions of the portrait? What are the power and position of the portrait? Which are discussed in this research.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : پرتره‌نگاری، نقاشی، نقاشی معاصر ایران، شیرر وست
کلمات کلیدی انگلیسی: portrait painting, painting, contemporary Iranian painting, Shirer West
مراجع :
ابوالقاسمی، محمدرضا. (1393). «چالش‌های نشانه‌شناختی نقاشی و نقد نقاشی». هنرهای تجسمی هنرهای زیبا. 5-12. اشنایدر، نوربرت. (۱۳۹۹). هنر پرتره‌نگاری. ترجمه سبحان حسن شاهی و فائزه حسن شاهی. تهران: گیوا. اکبری، بهمن. (1387). «بحران هویت و هویت دینی». پیک نور، علوم انسانی. (3). 219-231. رابی، جولین. (1399). پرتره‌های سلطنتی قاجار. تهران: دانیار. ستاری، محمد. (۱۳۸۰). «منابع مکتوب هنر ایران». هنرنامه. (۱۳). 16-31. فوکو، میشل. (1377). این یک چپق نیست. ترجمه مانی حقیقی. تهران: مرکز. قاسمی، رضا و پورطاهریان، ندا. (1396). نقاشی بدن و تجسم جنسیت. تهران: سروش. قزوینی، پریسا. (1390). «بررسی وجه نوگرایی در نقاشی معاصر ایران». جلوه هنر. (23). کاثبرت، رزالیندا. (1998). راهنمای کاربردی نقاشی پرتره. تهران: پشوتن. گامبریچ، ارنست. (1381). تاریخ هنر. ترجمه علی رامین. تهران: نی. وست، شیرر. (۱۴۰۰). پرتره‌نگاری. ترجمه مائده میرزایی عطاآبادی. تهران: علمی و فرهنگی.
تعداد بازدید از مقاله : 47
تعداد دانلود فایل : 15

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید