ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد آذر 1402 ، شماره 13 , 2

Comparison of the Origin of Beauty from the Point of View of Plato and Augustine




نویسندگان :
فهیمه مسعودی1،
موسسه آموزش عالی فردوس(مسئول)1
تعداد صفحات : 16
چکیده :

زیبایی یکی از مفاهیم پایه‌ است که از طریق تاریخ و فلسفه مورد بررسی قرار گرفته است. از دیدگاه فلسفی، زیبایی به عنوان یکی از مفاهیم اساسی در جهان وجود دارد. فیلسوفان هر کدام از دید خود به این موضوع نگریسته‌اند و با نظریه‌های خود تاریخ فلسفه را تحت تأثیر قرار داده‌اند؛ از جمله این فلاسفه، می‌توان به افلاطون و آگوستین اشاره کرد. علت انتخاب دیدگاه‌های این دو فیلسوف در پژوهش پیش‌رو، نزدیکی نظریه‌ها و اندیشه‌های این دو فیلسوف می‌باشد. هدف از این نوشتار، بررسی و مقایسه دیدگاه‌های افلاطون و آگوستین و یافتن وجه اشتراک و وجه افتراق در آراء این دو فیلسوف از جنبه زیبایی‌شناسی می‌باشد. سوالی که در این پژوهش مطرح می باشد، این است که افلاطون و آگوستین منشأ زیبایی را چه می‌دانند؟ بنابراین روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی است و جمع‌آوری اطلاعات، با استفاده از روش کتابخانه‌ای صورت پذیرفته است. نتایج نشان داد که افلاطون زیبایی را به عنوان نمایان‌گر عالم ایده‌ها و ذات خالص و بی‌نقص تعریف می‌کند و باور دارد که زیبایی در جهان مادی تنها یک نمود ناقص و نسبی از زیبایی ایده‌آل است. زیبایی از دیدگاه افلاطون، یک مفهوم متعالی است که فراتر از جهان مادی قرار دارد. آگوستین زیبایی را به عنوان تجلی از خدا و خلقت او معرفی می‌کند. بر اساس دیدگاه او، زیبایی در جهان مادی، نمایان‌گر حکمت و قدرت خداوند است و برای فهم بهتر خدا و خلقت او، باید به زیبایی‌های جهان مادی توجه کرد. او باور دارد زیبایی در جهان مادی قابل تجربه و تحسین است و این تجربه ما را به سوی خدا و خلقت او هدایت می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که از دیدگاه افلاطون و آگوستین، منشأ زیبایی چیزی فراتر از جهان مادی می‌باشد. افلاطون زیبایی را به عنوان نمایان‌گری از عالم ایده‌ها و ذات خالص و بی‌نقص تعریف می‌کند؛ در حالی که آگوستین زیبایی را به عنوان تجلی از خدا و خلقت او معرفی می‌کند. آگوستین اعتقادش بر آن است که منشأ زیبایی خداست.



چکیده انگلیسی :

Beauty is one of the basic concepts studied through history and philosophy. From a philosophical point of view, beauty is one of the world’s basic concepts. Philosophers have looked at this issue from their point of view and influenced the history of philosophy with their theories. Among these philosophers, we can mention Plato and Augustine. The reason for choosing the opinions of these two philosophers in the upcoming research is the closeness of the theories and ideas of these two philosophers. This article aims to examine and compare the views of Plato and Augustine and to find commonalities and differences in the opinions of these two philosophers from the aspect of aesthetics. The question raised in this research is, what do Plato and Augustine consider the origin of beauty? Therefore, the method of this research is descriptive-analytical, and data collection has been done using the library method. The results showed that Plato defines beauty as representing the world of ideas and pure and perfect essence and believes that beauty in the material world is only an incomplete and relative manifestation of ideal beauty. From Plato’s point of view, beauty is a transcendent concept that is beyond the material world. Augustine introduces beauty as a manifestation of God and his creation. He believes beauty in the material world represents God’s wisdom and power. For a better understanding of God and His creation, one should pay attention to the beauty of the material world. He believes that beauty can be experienced and admired in the material world, and this experience leads us to God and His creation. Therefore, from the point of view of Plato and Augustine, the source of beauty is something beyond the material world. Plato defines beauty as representing the world of ideas and pure and perfect essence, While Augustine introduces beauty as a manifestation of God and His creation. Augustine believes that the source of beauty is God.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : افلاطون، آگوستین، منشأ زیبایی، عالم مثل، خدا
کلمات کلیدی انگلیسی: Plato, Augustine, the origin of beauty, the world of parables, God
مراجع :
اسفندیاری، سیمین. (1392). «تطبیق زیبایی‌شناسی در فلسفه افلاطون و دکارت». فلسفه. 41(1). 67-84. افروغ، محمد. (1389). مجموعه مقالات زیبایی‌شناسی. تهران: جمال هنر. آگوستین. (1380). اعترافات. ترجمه سایه میثمی. تهران: دفتر پژوهش؛ سهروردی. باغبان ماهر، سجاد. (1390). آشنایی با فلسفه هنر و زیبایی. تهران: موغان. تاتارکیویچ، ووادیسواف. (1390). «زیباشناسی افلاطون». اطلاعات حکمت و معرفت. ترجمه سیدجواد فندرسکی. 6(4). 43-47. ضیمران، محمد. (1377). هنر و زیبایی. تهران: کانون. کاپلستون، فردریک چارلز. (1388). تاریخ فلسفه. ترجمه ابراهیم دادجو. تهران: علمی و فرهنگی. کراس، رابرت. (2003). «چشیدن حکمت عشق». اطلاعات حکمت و معرفت. ترجمه مسعود خیرخواه. 1(12). 353-354. گاتری، دبلیوکی‌سی. (1377). تاریخ فلسفه: یونان باستان. ترجمه حسن فتحی. تهران: فکر روز. لطیفی، عبدالحسین و عسگری، سحر. (1392). «مقایسه آراء قدیس آگوستین و امام محمد غزالی در خداشناسی». عرفان اسلامی. 4(28). 55-76. نظریان، حسین و منصوری، سید تاج‌الدین. (1394). «زیبایی‌شناسی در ادبیات و معماریم. رشد آموزش زبان و ادب فارسی. 26(114). 27-32. واتسون، آندرو. (1388). «مقایسه هنر و زیبایی فلوطین با افلاطون». کتاب ماه هنر. ترجمه صادق علاماتی. 12(136). 104-107. Katsushe, Hikasa. (2009). Augustine on the Aesthetics of Ambivalence. New York: Jeremy. Winckelmann, Johann. (1935). Thoughts on the Imitation of Greek Works in painting and sculpture. London: Routledge Press. Wladyslaw, Tatarkiewicz. (2005). History of Aesthetics. New York: Thoemmes Press. Magee, Bryan. (2001). The Story of Philosophy. London: Sage Press.
تعداد بازدید از مقاله : 32
تعداد دانلود فایل : 13

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید