ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد آذر 1402 ، شماره 13 , 2



نویسندگان :
حدیثه جاویدی زاده1،
موسسه آموزش عالی فردوس(مسئول)1
تعداد صفحات : 15
چکیده :

این مطالعه به بررسی و تحلیل تصویرسازی و طراحی جلد کتاب‌های کودکان در گروه‌های سنی الف و ب با مورد مطالعاتی در بازه زمانی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ می‌پردازد. در این مقاله، می‌کوشم تا الگوها و عناصر مشترک در طرح‌های جلد کتاب‌های کودکان را مشخص کنم. در تحلیل تصویرسازی جلد کتاب‌های کودکان به بررسی عواملی مانند رنگ، شکل، نمادها، شخصیت‌ها و استفاده از تکنیک‌های هنری متنوع می‌پردازم. هدف این تحلیل، درک بهتر ارتباط بین تصویرسازی و محتوای کتاب‌های کودکان است. با بررسی طراحی جلد کتاب‌های کودکان در گروه‌های سنی الف و ب در طول دهه گذشته، می‌توان الگوها، تغییرات زمانی و تمایلات طراحی را شناسایی کرد. این تحلیل ممکن است باعث نتایجی مانند روند تحولی در تمام این موارد گفته شده شود. بنابراین باید تعیین شود که تصویرسازی طراحی جلد کتاب کودکان گروه‌های سنی الف و ب چگونه باید صورت بگیرد. با ادامه دادن تحقیقات در این زمینه، می‌توان بهتر درک کرد که چگونه تصویرسازی جلد کتاب‌ها بر جذابیت و تأثیرگذاری آن‌ها بر کودکان تأثیر می‌گذارد.



چکیده انگلیسی :

This study investigates and analyzes the illustration and cover design of children’s books in age groups A and B with a case study from 1380 to 1400. This article identifies common patterns and elements in children’s book cover designs. In analyzing children’s book cover illustrations, I examine color, shape, symbols, characters, and various artistic techniques. This analysis aims to understand better the relationship between illustration and the content of children’s books. Patterns, temporal changes, and design trends can be identified by examining the cover design of children’s books in age groups A and B during the last decade. This analysis may cause results such as an evolutionary process in all these cases. Therefore, it should be determined how the illustration of the book cover design for children of age groups A and B should be done. By continuing research in this field, we can better understand how book cover illustrations affect their appeal and impact on children.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : تحلیل، تصویرسازی، طراحی جلد کتاب کودکان، گروه سنی الف و ب
کلمات کلیدی انگلیسی: analysis, illustration, children’s book cover design, age groups A and B
مراجع :
اسمعیلی، وحید. (1397). بررسی گونه‌های مختلف تصویرسازی علمی و کاربرد آن‌ها. کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر تهران، پردیس بین المللی فارابی. راهنما: مصطفی ندرلو. خادم، فوزیه. (1400). تأثیر محتوا بر فرم‌های گرافیکی در صفحه‌آرایی جلد کتاب‌های کودکان از سال 1380 لغایت 1400 در ایران. کارشناسی ارشد. موسسه آموزش عالی هنر شیراز. راهنما: تورنگ چماچم. عطاری، شیما. (1393). تصویرسازی محیطی با رویکرد فرهنگی در فضای شهری. کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. راهنما: نادر موسوی فاطمی. فریدونی، عباسعلی و مشکینی، شهرام. (۱۳۹۳). روان‌شناسی تحولی کودکان و نوجوانان. تهران: سمت. مصباح، حمید. (۱۳۹۰). «مبانی تصویرسازی در کتاب کودک». مطالعات برنامه درسی. ۵(۱۷ و ۱۸). ۴۳-۵۵. مصباح، حمید. (۱۳۹۷). «تحلیل تصویر در کتاب کودک». مطالعات برنامه درسی. ۱۳(۵۰)، ۵۷-۷۰. معدنی، فاطمه. (1394). نظری بر تصویرسازی کتاب کودک، کتاب‌های داستانی (گروه ب و ج). تهران: مشق شب. مهرداد فر، مریم. (1390). تصویرسازی. تهران: مارلیک.
تعداد بازدید از مقاله : 51
تعداد دانلود فایل : 30

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید