ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد آذر 1402 ، شماره 13 , 2

Comparison of the Effect of Islamic Geometric Motifs of the Safavid Period in the Design of PC Games “The Cat and the Coup” and “Engare”




نویسندگان :
مهسا پیله گر1،
موسسه آموزش عالی فردوس(مسئول)1
تعداد صفحات : 17
چکیده :

در بازی گربه و کودتا، دو گروه اصلی به نام‌های گربه و کودتا در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. گربه‌ها نمادی از قدرت و استواری هستند؛ در حالی که کودتاها به عنوان نمادی از جنبش‌های مخالف و تلاش برای تغییر وضعیت پیشینی خدمت می‌کنند. از نظر مقایسه این بازی با معماری دوره صفویه، می‌توانیم تعدادی شباهت و تفاوت را مشاهده کنیم. در معماری دوره صفویه، بناهای بزرگ و با شکوه مانند مسجد امام در اصفهان و حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد ساخته شدند. این بناها همچون گربه‌ها، نمادی از قدرت و استواری بودند و نشان می‌دادند که دولت صفوی قدرت و تمدنی بسیار دارد. به همین ترتیب، گربه‌ها در بازی نیز نمادی از قدرت و استواری هستند. در مقابل، کودتاها نمادی از جنبش‌های مخالف و تغییرات در بازی گربه و کودتا هستند. در دوره صفویه نیز تلاش‌های بسیاری برای تغییر وضعیت پیشینی صورت گرفت. مثلاً نقش شیخ صفی الدین اردبیلی و اوائل خاندان صفوی در برپایی دولت صفوی و برآمده شدن از زیر سلطه‌ تیموریان، می‌تواند مشابه فعالیت کودتاها در بازی را نشان دهد. از نظر تفاوت، بازی گربه و کودتا یک بازی تخیلی است که در آن دو گروه متضاد در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، اما معماری دوره صفویه واقعیت تاریخی داشته است و بناهای ساخته شده در آن دوره، نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی هستند. به طور خلاصه، می‌توان گفت که در بازی گربه و کودتا و معماری دوره صفویه، درکنار وجود شباهت‌ها، تفاوت‌های قابل توجهی نیز وجود دارد. این دو موضوع به طور جداگانه در دو زمینه مختلف (بازی و هنر معماری) تحت بررسی قرار می‌گیرند.



چکیده انگلیسی :

In the game Cat and Coup, two main groups, called Cat and Coup, face each other. Cats symbolize strength and steadfastness, While coups symbolize opposition movements and attempts to change the status quo. Comparing this game with Safavid architecture, we can see similarities and differences. In the architecture of the Safavid period, large and magnificent buildings were built, such as the Imam Mosque in Isfahan and the Holy Shrine of Imam Reza in Mashhad. These buildings, like cats, symbolized strength and stability and showed that the Safavid government had a lot of power and civilization. Likewise, cats in the game are a symbol of strength and steadfastness. In contrast, coups are symbols of opposition movements and changes in the cat game and coups. During the Safavid era, many attempts were made to change the previous situation. For example, the role of Sheikh Safi al-Din Ardabili and the early Safavid dynasty in establishing the Safavid government and rising from the Timurid rule can be similar to the activity of coups in the game. In terms of difference, the game of cat and coup is an imaginary game in which two opposing groups face each other. Still, the architecture of the Safavid period was a historical reality, and the buildings built in that period are symbols of Iranian culture and art. In short, in the cat game, the coup, and the architecture of the Safavid period, there are also significant differences in addition to the similarities. These two issues are investigated separately in two different fields (game and architectural art).



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : نقوش هندسی، بازی رایانه‌ای، دوره صفوی، گربه و کودتا، انگاره
کلمات کلیدی انگلیسی: geometric motifs, PC game, Safavid period, The Cat and the Coup, Engare
مراجع :
باقری کراچی، امین و رزمجو، محمد مهدی. (1398). «مقایسه خودتنظیمی دانش آموزان علاقه‌مند به سبک‌های مختلف بازی رایانه‌ای». جامعه‌شناسی آموزش و پرورش. 5(2). 48-55. پاکباز، رویین. (1393). دایرة المعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر. فرخی، سوسن؛ سالمی، پناه؛ مقدم، کیمیا و بدلی، مهدی. (1395). «مقایسه تأثیر بازی‌های رایانه‌ای استراتژیک و بازی‌های رایانه‌ای تفننی بر تفکر خلاق دانش‌آموزان». خانواده و پژوهش. 12(28). 103-117. قائدشرف، میثم؛ انصاری، محمد مهدی و نظربلند، نازیلا. (1394). «تزئینات در بناهای معماری، یادگاری بر جای مانده از هنرمندان ایرانی». دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی. کیا، محدثه. (1397). «تحليل عناصر تصويری نقاشی‌های دوره صفويه در طراحی پوسترهای فرهنگی دهه 70-80». همایش ملی جلوه‌های هنر ایرانی اسلامی در فرهنگ، علوم و اسناد. هیلن براند، رابرت. (1379). معماری اسلامی. تهران: شرکت پردازش و برنامه‌ریزی شهری. Broug, Eric. (2004). Islamic Art and Geometric Design: Activities for Learning. New York: Metropolitan Museum of Art. Schell, Jesse. (2008). The Art of Game Design. Burlington: Morgan Kaufmann. URL1: https://king2net.com/5551 [2023/5/12]. URL2: https://king2net.com/5551 [2023/7/1]. URL3: http://ostoorehsazan.ir/1396/05/30 [2023/7/1]. URL4: https://anzalweb.ir/1390/10/05 [2023/7/1]. URL5: https://www.artnevis.com [2023/7/1]. URL6: https://poshtebammag.ir/15214/trend [2023/7/1]. URL7: https://or30.net/2018/10 [2023/7/1]. URL8: https://bazinegar.ir/game/engare [2023/5/12]. URL9: https://bazinegar.ir/game/engare/images [2023/7/1]. URL10: https://novinarch.com/product/art-in-the-safavid-age [2023/7/1]. URL11: https://bazimag.com/review [2023/7/1]. URL12: https://tourgardan.com/blog/detail/636 [2023/7/1]. URL13: https://gamian.ir/review/engare-review [2023/7/1]. URL14: https://bahrolfonun.com [2023/7/1].
تعداد بازدید از مقاله : 48
تعداد دانلود فایل : 10

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید