ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد اردیبهشت 1402 ، شماره 6 , 2

Analysis of the Application of the Artistic Style of the Turkmen Motifs of Northern Khorasan in the Contemporary Leather Industry; With a Look on the Art of Bags and Shoes




نویسندگان :
زهرا فضلی عنبران1،
موسسه آموزش عالی فردوس(مسئول)1
تعداد صفحات : 11
چکیده :

در این پژوهش که با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده‌است، در ابتدا، تلاش شد به اختصار به تاریخچه نقوش ترکمن خراسان شمالی پرداخته شود. در ادامه، با اشاره‌ بر شیوه زندگی و طبیعت محل زندگی این قوم، سعی شد تا دلایل حضور پررنگ عناصر طبیعی در آثار این قوم مطالعه شود.پس آثار صنایع دستی ترکمنی از جمله صنایع بافندگی، سوزن‌دوزی که تاکید بیشتر این پژوهش بر نقوش ترکمن و تلفیقی از چرم بر روی کیف و کفش بوده‌است. برای رسیدن به نتایجی که بتواند پرسش‌های مطرح شده درباره علت و ریشه نقوش ترکمن را - که موضوع محوری این پژوهش است - تفسیر و توجیه کند، سعی بر این ‌است تاریخچه کوتاه و مفیدی از نقوش ترکمن به‌دست آید که بتوان بر اساس آن، سیر طبیعی و تاریخی شکل‌گیری و دوام و تغییر نقوش نشان و تبیین کرد. با به‌وجود آمدن هر نقش در مکان، در همه فرهنگ‌ها، نمادها و نشانه‌هایی وجود دارد. تمامی نقوش‌ها و فرم‌ها دارای بار معنایی بوده‌است. این شیوه بافت نقوش ترکمن به روش سنتی در طراحی و دوخت کیف‌های چرمی دست‌دوز مشاهده می‌شود. اهمیت موضوع بیان شده این ضرورت را ایجاد نموده تا به تحلیل‌ کاربست ‌شیوه هنری نقوش ترکمن خراسان شمالی در هنر‌ صنعت چرم معاصر و نگاهی بر هنر کیف و کفش پرداخته شود. هدف اصلی پژوهش شناخت نقوش ترکمن خراسان شمالی و شناسایی نحوه کاربست آن در هنر‌ صنعت طراحی و دوخت کیف چرمی دست‌دوز معاصر است.



چکیده انگلیسی :

In this research, which was done with a descriptive-analytical method, initially an attempt was made to briefly discuss the history of Turkmen patterns in northern Khorasan. In the following, referring to the way of life and the nature of the place where these people live, it was trying to study the reasons for the strong presence of natural elements in the works of these people. Therefore, in the works of Turkmen handicrafts, including weaving, and needlework, the emphasis of this research is on Turkmen motifs and There has been a combination of leather with bags and shoes. To reach results that can explain and justify the questions raised about the cause and origin of Turkmen motifs - which is the central topic of this research - an attempt is made to obtain a short and useful history of Turkmen motifs, based on which, the natural course of And he showed and explained the history of formation, durability, and change of motifs. As each role takes shape, there are symbols and signs in every culture. All patterns and shapes have meaning. This traditional method of weaving Turkmen patterns is found in the design and sewing of handembroidered leather bags. The importance of the stated topic has made it necessary to analyze the application of the artistic method of Turkmen motifs of North Khorasan in the art of the contemporary leather industry and look at the art of bags and shoes. The main goal of the research is to know the Turkmen motifs of North Khorasan and to identify how it is used in the art industry of designing and sewing contemporary hand-embroidered leather bags.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : طراحی، نقوش ترکمن، ‌‌صنعت‌ چرم‌ معاصر، کیف‌، کفش
کلمات کلیدی انگلیسی: design, Turkmen motifs, contemporary leather industry, bags, shoes
مراجع :
امیریان، آفاق. (1395). «معرق کار چرم در هنرهای تزیینی». نقش آفرینان. 17. بداغی، ذبیح‌الله. (1372). نیازجان و فرش ترکمن. تهران: فرهنگان. بوگولیوبوف، سرگنی. (1356). فرش‌های ترکمنی. ترجمه نازدیبا خزیمه علم. تهران: موزه فرش ایران. حصوری، علی. (1371). نقش‌های قالی ترکمن و اقوام همسایه. تهران: فرهنگان. رجبلو، اعظم. (1392). بررسی نقوش جانوری در دست‌بافته‌های ترکمن. کارشناسی ارشد نقاشی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد. فرزان، ناصر. (1377). تاریخ تحول هنر و صنعت رنگ در ایران و جهان (بخشی از دانش رنگ‌ها). تهران: تهران. کوپر، جی سی. (1379). فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ترجمه ملیحه کرباسیان. تهران: فرهاد. مخبر دزفولی، فهیمه. (1384). «ترکان از شمنیسم تا اسلام». تاریخ و تمدن اسلامی. 1، 49-62. وکیلی، ابوالفضل. (1382). شناخت طرح‌ها و نقشه‌های فرش ایران و جهان. تهران: مرکز برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی. یعقوب زاده، آزاده. (1395). «نشانه‌های تصویری درآسمالیق‌های ترکمن». جلوه هنر. 16. Jourdan, Uwe. (1989). Oriental Rugs: Volume 5 Turkoman. Suffolk: Antique Collectors’ Club. Stone, Peter F. (1997). The Oriental Rug Lexicon. London: Thames and Hudson. URL1: https://images.app.goo.gl/2s8giWB3fNuJics87. URL2: https://images.app.goo.gl/6oruJP66KgHTEoD56.
تعداد بازدید از مقاله : 82
تعداد دانلود فایل : 62

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید