Investigating How to Increase Job Satisfaction and Mental Peace in Employees by Examining Effective Factors in the Design and Architecture of Their Work Environment
امروزه محیط کاری در ساختمانهای اداری بیش از گذشته اهمیت پیدا کردهاند. از اینرو، توجه به چگونگی طراحی محیط کار مورد توجه معماران و کارشناسان مدیریت قرار گرفتهاست. کارمندان بیش از یک سوم زمان روزانه خود را در فضای محل کار خود سپری میکنند. از اینرو، راهکارهای مناسب در جهت تامین خواستههای جسمی و روحی و بالا بردن آسایش در فضاهای کاری کارمندان ضروری است. شرایط کالبدی ساختمان اداری نقش عمدهای در رضایتمندی و راحتی کارکنان دارد.بنابراین طراحان باید در ابتدا تمامی زوایای طراحی را بررسی و آنالیز نمایند و بعد اقدام به طراحی کند؛ چراکه رعایت تمامی این عوامل محیطی باعث ایجاد فضایی مناسب و کارآمد میشود و عدم توجه به این عوامل و طراحی نادرست، باعث ایجاد اضطراب شغلی و پایین آمدن راندمان کاری خواهد شد. معماران هميشه بر آن باور بودهاند تا فضاهايي مطلوب جهت استفاده مردم خلق نمایند. بنابراين اطلاع داشتن از شيوه رفتار انسان درون فضاهای اداری به عنوان يكي از اصول طراحي اهميت ويژهاي مييابد. يكي از علومي كه در اين زمينه مطرح ميگردد، روانشناسي محيطي است كه با توجه قرار دادن ارزشها، نگرشها و احتياجات انسان به بررسي رابطه او با محيط كالبدي و تاثيرات اين دو بر يكديگر ميپردازد. در این پژوهش، تلاش گردیدهاست به بررسی فاکتورهای محیطی و تاثیرگذار در طراحی فضاهای اداری و تاثیر آن بر رضایت شغلی و آرامش روانی کارکنان بپردازیم.
Nowadays, the working environment in office buildings is more significant than it was in the past. Architects and management experts have focused on designing the work environment. The workplace is where employees spend over a third of their daily time. To meet the physical and mental needs of employees and enhance their comfort in their working spaces, appropriate solutions are necessary. The employees’ satisfaction and comfort are greatly influenced by the physical condition of the office building. Therefore, the designers must first check and analyze all the design angles and then proceed to design; Because complying with all these environmental factors will create a suitable and efficient environment, and not paying attention to these factors and incorrect design will cause job anxiety and lower work efficiency. Architects have always been dedicated to creating spaces that are desirable for people to use. It is important to understand human behavior in office spaces as a design principle. One of the sciences that are proposed in this field is environmental psychology, which takes into consideration the values, attitudes, and needs of humans and investigates their relationship with the physical environment and the effects of these two on each other. The aim of this research is to investigate environmental factors. The design of office spaces has a significant impact on job satisfaction and mental peace for employees.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1